Vincent De Coninck – Vino Mundo

Het eerste diepte-interview rond MVO.  De betrachting?  ‘Zicht te krijgen’ op de mensen in/achter de organisaties die rond dat thema bezig zijn.

Vincent is het eerste slachtoffer.  Wijn, daar zullen we het over hebben.  Als ik hem vraag wat hij wil drinken, vraagt hij toch geen bier zeker…

 

Beste Lezer, voor u aan deze tekst begint, best eerst even de algemene inleiding op deze interviewreeks lezen...

Vino Mundo in de Logische niveau’s

Als opstapje naar een diepte-interview gebruik ik de logische niveau’s van Robert Dilts, op deze manier krijgen we zicht op Vincent en zijn bedrijf.

Context: waar ben je (beroepsmatig) mee bezig?

Groothandel en detailhandel gespecialiseerd in wijnen met meerwaarde, meerwaarde naar mensen en planeet door de verkoop van enkel en alleen bio en fair-trade producten.

Gedrag: wat doe je zoal?

De boodschap doorgeven

Ik zorg voor de perscontacten, het onderhouden en uitbreiden van het netwerk, zodat mensen (die op een bepaald niveau invloed kunnen uitoefenen) bevriend zijn met Vino Mundo, en op deze manier onze boodschap kunnen doorgeven.

Mensen laten kennismaken

 De verkoop van het product zelf mag niet uit het oog verloren worden, dus ik (en mijn collega David) zijn veel op de baan, organiseren proeverijen, en laten zo mensen kennis maken met onze producten en onze expertise.  Op deze manier voelen de mensen dat we weten waar we mee bezig zijn, en zo hopen we de vooroordelen die bestaan tov bio & fair trade wijnen uit de wereld te helpen.

Vaardigheden: wat heb je nodig om dit goed te doen?

Doen, doen wat je graag doet

Ik ben heel gepassioneerd bezig met wat ik doe, en dat zorgt voor positieve contaminatie.  Dit heeft veel impact op mensen bij wie ik proeverijen doe, bij mij in de winkel, of in een groot bedrijf bij de CEO.  Ik ben gewoon mezelf, Vincent.   Doe gewoon wat je graag doet, en dan loopt het.

Expertise

Ik heb mijn expertise, dit vanuit de opleiding van marketeer, en vanuit mijn officiële certificatie van sommelier.  We weten waar we het over hebben.  Hierdoor word ik gevraagd door wijnjournalisten, om te zetelen in jury’s, …  We zijn eerst en vooral expert, selecteren wijn vanuit strikte kwaliteitscriteria, en dit komt het bio & fair trade wereldje ten goede.

Verhalen wereldkundig maken

Vanuit de ervaring van communicatie adviseur heb ik veel campagnes opgezet, en geleerd hoe het verhaal wereldkundig te maken, dit met zo weinig mogelijk middelen.

Overtuigingen: waarom denk je dat het werkt?

Energie in balans

Alles wat ik doe, alle energie moet tot iets dienen.  We zijn als mens hier op de aarde niet om met een sjieke auto rond te rijden en de grote Jan uit te hangen.   Eenieder moet dit voor zichzelf beslissen, waar hij of zij waarde aan hecht.  Maar waar ik mee bezig ben, dag in dag uit, moet een meerwaarde betekenen voor mens en planeet.

Ik wil stagiairs/kinderen in contact brengen met de dingen waar we mee bezig zijn, en ze zo laten na te denken.   De drive bestaat erin om de beperkte energie die ik heb in te zetten voor een betere wereld.  De wijn is maar het middel, daar ben ik er per accident in gerold, het kan ooit fair-trade mango confituur uit Benin worden.

Het moet plezant zijn

Alles wat ik doe moet kaderen in een Leuk Verhaal.   Het moet plezant zijn, en dat maakt de moeilijke momenten draaglijk.  Wijn is sowieso altijd feest, plezier.  Ik wil altijd bezig zijn met de fijne dingen in het leven, gastronomie, wijn, …  Uit strategische overwegingen is het duidelijk beter om mensen te betrekken via een positief, aanlokkelijk verhaal, we hoeven niet terug naar een geitenwollensokken-maatschappij.  We mogen genieten, als het maar bewust is.

Klagen, dat is niet voor mij

Mensen hier in het westen zijn nooit content, hoe meer je hebt, hoe minder dat je denkt dat je hebt, hoe meer dat je denkt dat je mankeert. Wij zijn met ons gat in de boter gevallen…  Mensen maken drama’s van dingen ‘die er niet toe doen’.  Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf beslissen, maar je moet er niet voor bij mij komen klagen..  Mensen kunnen wel altijd bij mij terecht in tijden van nood, en dat doen ze ook.   Als mijn kinderen klagen, dan zeg ik al eens ‘je mag blij zijn dat je twee benen hebt’.  Compleet uit de context gerukt, ik weet het, maar besef eens het totale verhaal.  Hun probleem zodanig uitvergroten dat het een beetje grotesk wordt.

Als wij de kansen hebben gekregen om het zo goed te hebben, dan moeten we die benutten, en niet stilzitten en klagen.  Doe dit uit respect voor de mensen die die kansen niet hebben.  We moeten eerbiedig zijn tegenover ‘het leven’.

Waarden: wat vind jij belangrijk?

De waarden zijn opgenomen in ons businessplan en dagelijks management, zodat we ze altijd makkelijk kunnen aftoetsen bij alles wat we doen. Ze zijn integriteit, respect, plezier, professionalisme, de klassieke PPP.

Identiteit: wie ben jij eigenlijk?

Don Quichotte

Vincent De Coninck, een moderne Don Quichotte.  Vechten tegen de windmolens, maar hopen dat ik er wel iets kan aan doen, zonder grote bedoelingen te hebben met mezelf.  Veel van mijn vrienden respecteren me daarom, en daarom willen veel mensen naar me luisteren.  Sommigen hebben schrik van de weg die ik durf te nemen en zouden dat zelf ook willen.

Integer iemand

Ik probeer steeds integer te zijn, en wil zo ook behandeld worden.  Men moet niet proberen me meer dan drie keer de loef af te steken of met mijn voeten te rammelen.   Ik hoef niet veel energie te steken in de mensen/dingen die me niet interesseren.  Wat ik doe vergt veel energie, ik kan me niet permitteren om ze te stoppen in dingen die niet belangrijk zijn.

Missie: wat wil jij op aarde verwezenlijken

“Tasty wines for People & Planet”, lekkere wijnen brengen met een meerwaarde voor mensen en de planeet.  Zo een poortje openzetten voor het ecologische aspect, voor het duurzame en het lokaal opbouwende.  Ik doe nooit ‘bio & fair trade’ proeverijen, ik doe wijnproeverijen, en ik tracht zo de mensen daar mee in contact te brengen.

Wat maakt dat je er aan begon?

Geen uitgestippeld pad…

Ik ben nog nooit een uitgestippeld pad opgegaan, ik heb heel snel beslist mijn eigen ding te doen, dit met veel vallen en opstaan. Ik heb nooit voltijds gewerkt, telkens andere dingen bijgedaan in freelance verband.

Vragen stellen

Ik heb marketing gestudeerd omdat mijn vrienden dat ook deden.  Zonder veel te moeten werken ben ik er makkelijk doorgeraakt.  Ik was afgestudeerd voor ik het besefte.  Na het tweede jaar (van drie studiejaren) begon ik mezelf in vraag te stellen.  Ik ben altijd –ook in de lessen- heel kritisch geweest.  Dingen die de leerkrachten vertelden (kennis vanuit de boekskes) durfde ik in vraag stellen.  Toen ik opmerkingen gaf in de les, merkte ik dat de leerkrachten het eigenlijk zelf niet wisten.

Een van de leerkrachten stond altijd open voor mijn vragen, en daar heb ik altijd een goeie relatie mee gehad.  Deze persoon gaf internationale marketing, hij vertelde dat als je een product in bvb. India wilt implementeren dat je dat niet zomaar kan doen.  Het ging ver voorbij de typische Amerikaanse marketingstrategieën in die les, maar eerder over de vragen, “hoe doe je dat?”, en “kan je dat eigenlijk wel doen?”.  Zo begon ik na te denken over “hoe zit dat hier nu eigenlijk in elkaar?”, en dat begon me meer en meer te boeien, ook dankzij de leerkracht ethiek.  Ik had niet zo veel aan de cursus, maar de leerkracht maakte wel indruk op mij.

De eerste klik

En zo begon het zonder te beseffen te borrelen.  Na mijn tweede jaar laste ik een tussenstop in om voor drie maand naar India te trekken met de rugzak, samen met mijn beste vriend en nog twee andere maten.  Het was een mega-confrontatie.  Om dit te kunnen betalen heb ik heel wat gewerkt, en zo in contact gekomen met het bedrijfsleven.  Ik heb daar heel veel dingen meegemaakt die gegrift zijn in mijn geheugen.  Toen besefte ik dat deze reis een bepaald doel had, om me een richting aan te geven.  Op mijn twintigste maakte ik een serieuze klik.

In India zie je dingen waarvan je dacht dat ze niet mogelijk waren.  En ineens was de ‘sky the limit’.  Daar drong het tot mij door dat je je leven zelf kunt regisseren.  Dit was de echte, cruciale ommeslag, ik heb ballen aan mijn lijf.

Marketing = hefboom

Toen ik terugkwam heb ik mijn derde jaar afgemaakt, mijn eindwerk gedaan rond sociale marketing, en mijn stage gedaan in een NGO.  Ik heb aangeklaagd dat marketing zou moeten gebruikt worden als middel om dingen te realiseren, niet als doel op zich: met een paar straffe koppen bijeen kan je misschien AIDS uit de wereld helpen.

Alles is kwestie van perceptie, en daarom geloof ik sterk in: marketing als hefboom om dingen gerealiseerd te krijgen!  Veel mensen die marketing studeren worden niet met zichzelf geconfronteerd, zijn niet in staat om kritisch te denken.

De diepe klik

Na het behalen van mijn diploma ben ik in avondschool filosofie gaan studeren in Leuven.   Om dit te financieren werkte ik in een bar.  Toen voelde ik dat er met mij iets aan het gebeuren was, en ben ik terug op zoek gegaan naar die prof ethiek.  Ik wou die terugzien, er was iets gaande met mij, ik wist niet goed wat.  Hij was me bijgebleven als wijs man, een priester én ex-bankdirecteur in Congo.  Hij wist me te vertellen dat ik op het pad van ‘persoonlijke ontwikkeling’ was beland.  Dat het niet evident, zelfs gevaarlijk is om dat pad te bewandelen, dat het confronterend zou zijn.  Maar het is belangrijk om dat pad verder te volgen.  Op een bepaald moment blaast dat zo op, dat je het niet meer uit de weg kunt gaan.

Die filosofie studies, ik kon die niet echt vatten, en ik heb beslist er mee te stoppen.  Ik was veel te veel aan het nadenken over het leven in plaats van écht te leven.  Het nam te veel energie weg.  Ik.  Ik begon te werken in een wereldcafé op de oude markt.    Ik was garçon, dj, buitenwipper, …..  Het café draaide op volle toeren.  Ik was 22 jaar, en bleef zitten met al die filosofische vragen…  Nachtleven, pinten drinken, weinig slaap, confrontatie met dingen die je niet gewend bent (bedreigingen, schrijnende (vluchtelingen)situaties, transsexuele mensen…).  Ik was meer maatschappelijk assistent, en dat begon zijn tol te eisen.  Ik ben beneden gevallen als een steen.  Dat waren de helste nachten van mijn leven.  Ik heb het niet laten merken, en werkte door, was depressief.  De manier waarop ik de dingen zag (de perceptie dus) was niet meer dezelfde.  Dat is nu ook zo gebleven, alleen heeft dat nu een positieve draai gekregen.

Wat hier gebeurde waren de vervolmakingen van de eerste klik in India.  Toen ik dat besefte was dat voor mij een openbaring, ik voelde me als een God op aarde.  Alles blijkt duidelijk en simpel.  Je kan een deel van de ballasten rondom jou afschudden. Dat geeft een energetische goed gevoel, diepe rust.

Ombuigen naar een positieve kracht

Het was een lange weg, zeker 4, 5 jaar om dat omgezet te krijgen naar een positieve kracht.  Dankzij mijn reis naar India stond ik open voor het spirituele, de meditatie, yogacursussen.  Ik had al boeken gelezen oa. van de Indische Theosoof Khrisnamurti.  Dingen waar je mee geconfronteerd wordt zijn dingen waarop je kan bouwen.  Later begon ik te beseffen dat het iets was waar ik dankbaar moest voor zijn, als een soort van ritueel, rite de passage.  Zoals in Afrika, India, zodat je een beter, sterker mens kan worden.  Ik geloofde daarin, en gaandeweg merk je ook dat het marcheert, je focust je meer en meer op de dingen die belangrijk zijn, ik begon mijn relatie met Hilde.  Als je op het pad van zelfontwikkeling zit, dan zit je op een weg die nooit stopt, je groeit…

Een depressie wil je iets leren

Als je een depressie ziet als een kwaad en je probeert dat te onderdrukken (bvb met medicatie), dan ontwijk je de initiële bedoeling van een depressie: terug naar jezelf gaan.  Ik ben één keer naar een psycholoog geweest om mijn verhaal te vertellen, ook omdat ik (vooral na India) alleen maar het goede  wou doen.  Die psycholoog vertelde me dat ik te streng was voor mezelf.  Het was echter ook die strengheid die er voor zorgde dat ik zelf uit die depressie ben geraakt.

Hoe begon je concreet?

Ik heb heel lang gewerkt als communicatie-adviseur rond fair trade, duurzaam consumeren;  ik was daar dus mee bezig.  Toevallig heb ik een opleiding sommelier gevolgd.  Dan komt het idee, waarom niet combineren.

Sommelier…

Ik was altijd geïnteresseerd in gastronomie.  Een goede vriend was zijn vader verloren.  We beslissen (we hadden niets speciaals te doen) op oudejaar om te gaan skiën en vertrekken ’s anderdaags naar De Alpen.  In de terugweg stoppen we in Bourgogne op de plek waar die vriend altijd met zijn vader wijn ging proeven.  Ik kon er niets van, maar vond het interessant & leuk.  Ik schreef me in in een cursus fruitwijn maken.   Het was wel toeval, maar je volgt wel je verhaal.  Je durft de weg op te gaan die je denkt die je moet uitgaan.  Vele mensen laten kansen liggen omdat ze niet durven.  Dingen die me interessant lijken, daar ga ik op in.  Dit alles met een grote saus van engagement.

Expertise & geloofwaardigheid creëren

Wat de toekomst zal brengen, weet ik nog niet, maar het zal altijd vanuit dezelfde visie zijn.   Wijn is niet het doel, maar het middel, en op deze manier kom je op het juiste moment de juiste mensen tegen.

Ik durf mijn gedacht te zeggen, als ik een wijn niet lekker vind, dan zeg ik dat, en dat mag tegen de grootste wijnboer zijn…  Dit wordt mij in dank afgenomen, zo word ik gerespecteerd als sommelier.  Veel (zeker in de wijnwereld) is gestoeld op reputatie, grote namen, grote wijnboeren die schrik hebben om af te gaan…  Ik ben al veel ‘afgegaan’, dat ik echt ‘pigeon’ stond, ik heb niets meer te verliezen.  Zo kweek je een expertise.  Het is trouwens veel makkelijker als je niets te verbergen hebt, zo hoef je niet te onthouden wat je tegen wie gezegd hebt…

Voorbij de bekeringsdrang

Sommigen zeggen dat ik zwart-wit denk/ben, en dat is ook zo.  Veel categorische mensen hebben een wijsvingertjesmentaliteit/bekeringsdrang. Ik ben daar al voorbij.  Die bekeringsperiode, dat was de periode waar ik genen toffen was… ‘Zonder wijsvingertje’ werkt trouwens veel beter, je intrigeert de mensen, je betrekt hen op een heel andere manier.  De uitwerking is veel sterker!!

Ik loop niet meer op de barricades.  Zo’n mensen zijn natuurlijk nodig, om die verontwaardiging te wekken.  Maar dan heb je ook mensen nodig die de  verontwaardiging bij mensen via fingerspitzengefühl en know-how kunnen kanaliseren naar een tof verhaal.  Beide strekkingen zijn nodig, ik behoor tot de tweede soort. Ik wil kunnen mainstreamen: ik wil de biologische en fairtrade wijnen banaliseren, zodat mensen binnen vijftien jaar kunnen zeggen, ‘hoe heeft dat ooit bestaan, dat verschil tussen conventionele en fair-trade, biologische wijnen?’.  Elke wijn die gemaakt is, is op een respectvolle manier gemaakt, de wijnboer kan er zijn boterham aan verdienen, en als consument kan je  van een lekkere wijn genieten.  Ultieme droom, Don Quichotte.  En het leven is plezant.

Wat staat in de vitrine, waar ben je fier op?

Volhouden

Dat ik het heb volgehouden tot nu toe.  Ik ben van nul gestart, ik sta nu op +2, wat nog niet ver is, kijkend op het geheel.  Niet dat ik me moet bewijzen (bevestiging krijgen is wel leuk).  Ik wil kunnen aantonen dat het lukt met de visie die ik heb.  Dat staat trouwens in de missie van Vino Mundo: een voorbeeldfunctie zijn voor MVO.  Op die manier kan het binnen 15 jaar gebanaliseerd zijn, als normaal aanschouwd worden…

Een spiegel voorzetten

Mensen in deze maatschappij zijn niet gemaakt om kloten aan hun lijf te hebben, maar om zich te laten leven, om te consumeren.  Het systeem waar we nu in zitten is een systeem dat zichzelf onderhoudt. Het systeem probeert de mensen tam en lam te houden, of probeert er voor te zorgen dat als ze kritisch beginnen te denken de kloof tussen wat je nu hebt, en wat je dan zou hebben onoverbrugbaar is.  Zo durven de mensen de stap niet zetten.  En het zal zo blijven, tenzij er op een bepaald moment voldoende mensen zijn die zeggen ‘zo hoeft het niet meer’.

Veel mensen die die stap zetten hebben reeds een financiële back-up vanuit ‘een vorig leven’, ik heb dat niet.  Ik vertrok vanuit een moeilijke situatie, ik deed dat vanuit mijn drive.  Het is zo logisch, maar mensen doen het niet.  Ze wachten tot ze geconfronteerd worden met zichzelf (hun mid-life crisis).  Dan is het nog niet te laat. Mensen kunnen dan nog iets doen, niet bij de pakken blijven zitten, en de energie aanwenden om iets te doen, om op een andere manier in deze wereld te gaan staan.

Heel veel jongeren menen het goed, maar eens ze de mogelijkheid hebben om ergens te gaan werken, zitten ze voor ze het beseffen in dat consumenten-systeem.  Het zijn opgewekte leuke mensen, maar ze blijven niet kritisch stilstaan.  Ze beginnen te werken, krijgen auto & gsm van de firma, …  ’t Is zoveel makkelijker.  Toffe kerels, en alle respect daarvoor, maar ik ben gewoon anders.

Blijven hangen aan de droom

In de ontwikkelingslanden hebben ze die keuze niet, wij hebben de mogelijkheid wèl om onze droom te leven…

Mensen maken op een bepaald moment een klik, maar de leeftijd waarop ‘de generaties’ dat doen, vervroegt telkens maar.  Om succesvol ondernemer te zijn heb je twee dingen nodig: vastberadenheid, en gezond boerenverstand.  Je hoeft geen managementskills te hebben, die leer je wel onderweg.  Beetje bij beetje leer je alles.

Mijlpalen

BeFair Award

Mijn eerste prijs, de eerste keer dat de BeFair Award werd uitgereikt in de Fairtrade week, als meest innovatieve fairtrade bedrijf.  Ik was anderhalf jaar bezig, verkocht toen ook nog lokale Belgische wijn.  Ik werkte af en toe voor Max Havelaar.  Ik was niet van plan om te gaan naar de uitreiking, de organisator overtuigde mij om toch te komen.  Toen ik toekwam begonnen mensen me te feliciteren, ik had nog niets door.  Stijn Conickx,  de presentator van dienst, kondigde aan dat ik de laureaat van dat jaar was.  Toen was het precies van ‘tof, ik ben precies goe bezig’.  De mensen die toen in mij geloofden, geloven nog steeds in mij, bvb Erik Devogelaere van Fair Trade, iemand die me door dik en dun steunt, ook al zegt hij het niet altijd.  Het menselijk engagement dat ik heb naar anderen toe, werkt precies ook naar mij toe.  Bvb. onze aandeelhouders, die doen dat niet voor het grof geld.

Beurs met Belgianwines.com

Belangrijke mijlpaal -dat ik besefte dat ik gene stommerik was- was het organiseren van een beurs van Belgische kwaliteitswijnen (ik ben daar zelfs mee in Koppen geweest).  Ik huurde het Kasteel van Horst voor een volledige dag en zette een mega reclamecampagne op.  Deze is goed opgenomen door de pers wegens gedragen door een jonge, ondernemende sommelier.

Het was een mega-succes, ik verwachtte 300 man, het waren er 1000.  Dat was de strategie om met een goede prijs afstand te kunnen doen van belgianwines.com, want mijn hart zat bij Vino Mundo.  Een Belgische wijnhandelaar die in China samen met Prins Filip Belgische wijn aan het promoten was, is toen bereid gevonden om belgianwines.com over te nemen.  Ik heb de overnemer nadien nog met raad en daad bijgestaan, en belgianwines.com draait heel mooi, die mensen zijn me er nog altijd dankbaar voor.

Als ik iets zeg, dan doe ik dat ook, ik wil betrouwbaar zijn, en dat gaat snel de ronde… Als je dat een paar keer kunt verzilveren, bij de juiste mensen, dan ben je gelanceerd.  Zo heb ik een sterke, betrouwbare naam.

Ontmoeting met Trividend

Trividend CVBA is een coöperatieve vennootschap die risicokapitaal verschaft aan organisaties met maatschappelijke meerwaarde!  Mijn ontmoeting met Bernard is veelbetekenend geweest in de professionalisering van mijn zaak.

Ik heb ook heel veel aan Didier, die mij ontzettend goed coacht.  Didier & Bernard staan steeds klaar voor mij.

Hoe hou je het vol

Mensen, rust & gedrevenheid

Een nachtje rustig uitslapen.  Een paar mensen rondom mij, mensen die mij bevestigen, die zeggen ‘Vincent, je bent goe bezig’.  Die gedrevenheid, die koppigheid.  Als ik bijt laat ik niet los.  Dat kan ook een probleem zijn als je de realiteit niet meer ziet.  Mensen rondom mij die mij energie geven, mij laten ‘out of the box’ denken.

Mensen die op deze manier heel belangrijk zijn voor mij zijn Hilde (mijn vrouwtje), Jona en Marie (mijn kinderen), David (mijn collega), mijn ouders, vrienden en aandeelhouders!

Content zijn

Ik ben content, ook content met mezelf, fier op mezelf omdat ik het gevoel heb dat ik juist zit, dat ik fundamenteel juist zit.  Mij hoef je geen blaaskes meer wijs te maken.  Ik doe simpelweg mijn ding en dat intimideert sommige mensen, die vertonen dan haantjesgedrag, maar dat laat mij koud.  Ik ben niet jaloers op wat de anderen hebben.  Voordat ik dat besef, kan het af en toe wel eens tot een clash komen (met mensen met dat haantjesgedrag), dit valt vooral voor met mensen die wat ouder zijn (ik ben 32 jaar), die hun triatlon gaan lopen.  Ze zien mij als een jonge naïeveling.  Ik ben vader van 2 kinderen, heb mezelf niets te verwijten.  Ze hebben niet meer parcours dan ik, ik heb al veel meegemaakt.

Wat kan je aanbevelen aan (jonge) entrepreneurs?

Laat je omringen door mensen die er in geloven, en tijd aan jou willen spenderen, je steunen in de dingen waar je niet goed in bent.  Ik heb daar veel te lang mee gewacht, maar via Trividend gevonden.

Durven koppig zijn, durven jezelf in vraag stellen, ‘ben ik goed bezig’. De gedrevenheid om door te gaan.  Doorgaan, met eventueel een andere format.

Het gevoel van ‘het is nog niet gewonnen’, zodat je steeds de drive blijft hebben door te gaan.

Bezint eer ge begint, ‘Ben je wel een ondernemer’?  Voor je het weet zit je met een financiële mislukking.

Wat hebben we nog niet behandeld?

Onlangs heb ik van Bernard een mooi compliment gekregen, hij zei: ‘je beseft niet de kans die je me geeft met jou te kunnen werken’.  Ik pak daar niet graag mee uit, ik bloos wat weg.  Ik geef naar het schijnt ‘dingen’ waarvan ik niet besef dat ik ze geef…Ik bevestig dus ook mensen op het pad dat zij genomen hebben…

Twee uur, en 3 glazen bier verder.  Het was een deugddoend interview.

Vincent is een gedreven man, een heel gedreven man…

Franky De Cooman

Met dank aan Mieke De Pril voor de redactie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: