Keynote Listener

Vorige week donderdag was ik met een hele resem andere coaches aanwezig op de lancering van Rudy’s nieuwe boek ‘wat als mijn cliënt een ui is’?
Bij Rudy is niets wat het lijkt, dus de lancering van een boek wordt een interactieve workshop rond metaforen: ‘hoe zien wij onze rol als coach/hulpverlener binnen de huidige transitie in de maatschappij’.

Coaches in bedrijven worden meer en meer geconsulteerd als klankbord, keynote listener,  om een babbeltje mee te doen. Met ons co-creatief groepje kwamen we tot het beeld van de bank op de stoep (zoals vroeger bij mijn grootouders, ’s avonds met de buren zitten ‘op de zuille’).

Een stoel/bank waar je altijd kan kan gaan zitten, als coach, als voorbijganger, met ruimte om te praten, je bent welkom!  Wil je op de bank gaan zitten, doe maar.  De stoel is misschien beter?  We kunnen babbelen, rustig van gedachten wisselen, waarbij ik als coach mezelf ook laat zien, wie ik ben, waar ik voor sta.  Beiden in onze eigenheid, beiden in onze kracht.
Indien jij het wenst, dan verlaten wij de gebaande weg, en gaan we samen het veld in, samen op zoek naar iets dat je eigenlijk al weet, maar dat we samen ontdekken, zoals patatten in de grond.  We kunnen ook gerust op de bank gaan zitten,  ik ben er voor jou, wij zijn er voor elkaar.  Ik durf mijn inbreng  (mijn veilige thuis achter mij) te verwoorden, maar luister vooral met een open geest naar jou.  Ooit zal wat we doen vruchten voortbrengen.  Ben ik als coach daarvoor verantwoordelijk?  Ten dele wel, maar jij bepaalt wat we al dan niet doen.
Als coach stel ik me niet prominent op, eerder bescheiden, en vooral benaderbaar.  De beste coach is de coach die zich overbodig maakt.

Wij hebben als coach de maatschappelijke verantwoordelijkheid om dingen in beweging te zetten, in bedrijven, in gemeenschappen, in organisaties.  Daarom vind ik ook dat wij als coach betaalbaar dienen te zijn.  Maar dat is weer een ander verhaal…

PS.  Coachen heeft veel van doen met uit je comfort zone treden.  Als kind (ben ik trouwens ooit kind geweest?) was ik niet goed in tekenen.  Nu durfde ik er niet aan te beginnen.  Met onderstaande tracht ik ook mijn beperkende overtuiging wat bij te sturen.

Geef een reactie

