Opgeheven wijsvingertje

Vorige vrijdag was ik te gast op de conferentie The Un-Economic Summit in het KBC Auditorium in Brussel.  Een heel geslaagde lezingennamiddag : Economen, filosofen en kunstenaars gaan het blinde geloof in eeuwige economische groei, de alles regulerende marktprijs en de neutraliteit van geld te lijf. Ze formuleren voorstellen om andere waarden en principes binnen te brengen in de economische logica.

Ik heb daar mooie dingen gehoord, en ook een mooi initiatief gezien, het Ration Me Up Carbon Ration Book, uitgebracht door The Ministry of Trying Do Something About It.  Ze hebben berekend wat je als privé persoon allemaal aan CO2 uitstoot teweeg brengt, en willen via kleefboekjes je een billijk voorstel doen om zelf te ruduceren.

Het lijkt me écht niet makkelijk om het te doen.  Het is nogal confronterend en gaf me een verwrongen gevoel in mijn maag.  Een klein beetje mij bekijkend met een opgeheven wijsvingertje, ook al is het niet de bedoeling van dit mooie initiatief om zo over te komen.

Werken met een opgeheven wijsvingertje werkt niet.  Om mensen in beweging te zetten dien je een ‘burning platform‘ neer te zetten door te zeggen wat er nu faudt loopt, en door een begeesterend alternatief voor te stellen, waar mensen goesting! hebben om naar toe te evolueren.

Ik hoop dat het boekje voor vele mensen ook van dit tweede in zich heeft.

Geef een reactie

