Halina Bletek – De Duurzame Drukker

Halina runt samen met haar echtgenoot Ignace ‘De Duurzame Drukker’.

Papier, inkt, …  hebben niet meteen een duurzaam etiket.

Niet zo in deze drukkerij in Sint-Amands: People, Planet & Profit ten voeten uit!

Beste Lezer, voor u aan deze tekst begint, best eerst even de algemene inleiding op deze interviewreeks lezen...

De Duurzame Drukker in de Logische Niveaus

Context

We produceren kwaliteitsdrukwerk, tijdens dat drukproces houden we rekening met ecologische impact.  Bovendien is de sociale pijler heel belangrijk, samen met een goede service aan de klanten.

Gedrag

Open communicatie

Open staan voor ideeën die intern aangedragen worden.   Ignace (nvdr: echtgenoot & zaakvoerder) & ik hadden een idee waar de nieuwe drukpers te plaatsen, we hebben de ontwerpen laten rondslingeren in de productieruimte. De medewerkers hebben daar andere ideeën opgezet, het resultaat is dat de drukkerij er nu veel beter uitziet en de workflow efficiënter is.

Fouten?

Ook als er fouten gebeuren wordt er van gedachten gewisseld: hoe kunnen we die in de toekomst vermijden.  Het is nooit plezierig als er een fout gebeurt, de vraag is, hoe ga je daar mee om.

We krijgen weinig klachten, maar we moeten ze op een adequate manier aanpakken.  We hoeven de ideeën die wij over de oplossingen hebben niet op te dringen, er zijn waarschijnlijk mensen die betere ideeën hebben.  Als de oplossingen vanuit de groep komen gaan die trouwens meer gedragen worden en veel beter vol te houden zijn.

Ieder heeft zijn taken en verantwoordelijkheden, maar we creëren dingen in team.  De fouten moeten hier ontdekt worden, en niet bij de klant.

Vaardigheden

Een sfeer van vertrouwen scheppen

Ignace en ik hebben een complementaire stijl. Ik doe het door op een bepaalde manier te luisteren, op een bepaalde manier vragen te stellen.  Ignace creëert een klimaat in de onderneming waar mensen durven hun gedacht zeggen.

We trachten een sfeer te maken waar iedereen zich goed voelt om dingen te durven zeggen, waar niet “de man” gespeeld wordt.  Als er iets gezegd wordt waar je niet mee akkoord gaat, dan moet dat kunnen gezegd worden zonder aan te vallen.

Communicatie toelaten

In een teamvergadering kunnen we stevig discussiëren, maar we gaan toch met een goed gevoel naar buiten omdat het productief en constructief is geweest, we kunnen onze mening bijsturen.

Kwaliteitsvol drukwerk leveren

De kwaliteit van wat we maken is natuurlijk van het allergrootste belang.

Overtuigingen

Humor werkt

Humor is belangrijk.  In momenten van pieken (gaat het allemaal op tijd geleverd geraken, gaat het allemaal lukken, de boot zit vol) moet er kunnen gelachen worden.

Wij werken hier acht uur in een team.  Je ziet dat team vaker dan je eigen familie, je eigen vrienden. Laat het dan asjeblief met een kwinkslag kunnen gebeuren.  Dat maakt dat je dingen kan doen die op het eerste zicht moeilijker te realiseren zijn.

Van chagrijnigheid ga je geen stap verder geraken. We lopen wel niet continu fluitend rond, maar zelfs in de meest vervelende situaties kunnen we al eens lachen.  Rond Sinterklaas ging ik tijdens zo een moeilijk moment rond met een zak nic-nacjes in de drukkerij.  “Iemand een zoethoudertje?”  Onze medewerker die ook voor kleur zorgt in de winter antwoordde  “ikke niet, ik ben Zwarte Piet, ik heb die meegebracht” grapte hij.  Dat heb je op dat moment nodig om de spanning te ontladen.

Verschil tussen de boodschap en de mens

Er is een verschil tussen de boodschap en de mens.  Je mag de persoon niet vereenzelvigen met de uitspraken die hij doet.  Ook al moet ik daar ook telkens aandachtig voor zijn.  We willen wel een persoon aannemen die voor het Vlaams Belang stemt, maar we zouden hun drukwerk niet aannemen.   We ondertekenden de Diversiteitsverklaring. Dit betekent dat het voor ons van groot belang is dat iedereen openstaat voor de brede waaier binnen diversiteit en daarbij is respect voor mekaar een doorslaggevende factor.

Drukken is een ambacht

Drukken is een vak, een ambacht.  Ignace & ik zijn geen drukkers, onze drukkers zijn vakmannen, het zijn specialisten, en wij willen hen daar in (h)erkennen.

Samen met de drukkers beslisten we op de nieuwe drukpers alcoholvrij te werken, zij zagen het als een uitdaging dit te laten slagen.  Op een andere pers slagen we er in met 3% alcohol te werken.  Het formaat laat daar niet toe om continu zonder alcohol te werken: we hebben het uitgetest en het was niet haalbaar.  Onze drukkers zijn vakmensen die de lat zeer hoog leggen.

Ondernemen is psychologie

Ondernemen is psychologie, in je communicatie naar klanten toe, naar je leveranciers toe, tegenover de maatschappij, het team en de afzonderlijke teamleden.  Waarom kiezen er niet meer mensen voor de opleiding bedrijfspsychologie? Het één is onlosmakelijk met het andere verbonden.  Goede bedrijfspsychologen zouden in theorie ook een goede bedrijfsvoering moeten kunnen doen.

Balans tussen voelen en management

Wij zijn als bedrijfsleiding niet echt gevormd via een managementopleiding, we doen veel via het voelen, vanuit een buikgevoel. Dat heeft zijn voor- en nadelen.  Op korte termijn heeft dat zijn nadelen, maar op langere termijn zullen we er zeker niet slechter van worden.  We zijn met onze intuïtie nog niet slecht uitgespeeld.

De verbouwing, de nieuwe drukpers, vielen samen met de economische crisis.  Dit heeft ons geforceerd om externe kennis naar binnen te trekken.  Onze accountant zei ons op een bepaald moment dat hij stopte met werken.  Wij zijn dan moeten gaan zoeken naar een alternatief waar we nu tevreden van zijn  omdat we nu meer de actuele kennis hebben.  We snappen nu veel beter hoe het allemaal in elkaar zit, en dit heb je nodig om de juiste stappen te kunnen zetten.

Suske & Wiske

Ook in marketing is dat buikgevoel heel belangrijk, bijvoorbeeld bij het kiezen van onze de merknaam ‘De Duurzame Drukker’.

Die naam kwam in een helder moment, achteraf beschouwd is de naam ook gewoon logisch.

Het Suske & Wiske effect is niet slecht: het blijft hangen, los van de alliteratie.

Duurzaamheidsverslag helpt

Het is heel belangrijk om transparant te zijn, vandaar ook onze externe en interne stakeholders meeting en ons duurzaamheidsverslag.

Het schrijven van een duurzaamheidverslag hoort ook bij de balans tussen voelen en managen: het schrijven over de niet economische cijfers    De niet economische cijfers hebben wel degelijk te maken met de economische cijfers.  Je krijgt zicht op hoeveel stookolie je verbruikt, hoeveel ton papier we aankopen, wat het aandeel eco-papier is.  We weten hoeveel kilometers er afgelegd worden door koeriers of door eigen vervoer, welk effect dat heeft, wat onze CO2 voetafdruk is.

Het wordt dus ook een beheersinstrument, je kan je toekomstige investeringen en bedrijfsuitvoering daarop inpassen.  Data, gegevens staan nu ook samen zodat ze makkelijker te vergelijken zijn, dus dat heeft nut voor de toekomst.

DNA

MVO moet verankerd zitten in het DNA van je bedrijf, anders zit het heel dicht bij greenwashing.  De Duurzame Drukker is zichtbaar geworden tijdens de crisisperiode, en door sommigen bekeken als een marketingstunt.  We waren er al lang in de diepte mee aan het werk voor het de naam De Duurzame Drukker kreeg.  De mensen zeggen soms “dat is hip en trendy”.  Het is een serieuze investering in tijd, middelen, mensen, en dat zien de mensen dan niet onmiddellijk.

Proces dat nooit af is

Het is een proces dat nooit af zal zijn, er zullen altijd nieuwe uitdagingen zijn op verschillende vlakken.

De Duurzame Drukker is een team, mensen die werken voor Drukkerij Ignace Wils, en voor IW Communications.  Ignace is bedrijfsleider, ik ben MVO- en personeelsverantwoordelijke.

Waarden

Het niet-oordelen

Ik heb Poolse roots.  Ik zat met allemaal ‘Annen en Leenen’ in de klas, ik had een heel andere naam.  Ik blijf gevoelig als mensen praten over Marokkaanse of Turkse kindjes.  Die andere naam heeft voor mij heel wat teweeg gebracht.  In de sociale school heb ik daar dan dingen rond gedaan, ook in de studies vergelijkende cultuurwetenschappen. Dat is allemaal niet te onderschatten in de keuzes die ik allemaal gedaan heb.  Men vraagt mij regelmatig ‘spreekt u Nederlands’, zelfs nadat ik ben beginnen praten.

De mensen die dat vragen doen dat met goede bedoelingen.  Het heeft bij mij gezorgd voor een open geest.  Onze kinderen zitten in een gemengde klas met ondermeer Turkse kinderen.  Ik kan het niet hebben als daar negatieve reacties op komen.  Die kinderen zijn niet beter of minder.  Het is intriest dat er in 2010 nog zo’n denigrerende reacties komen.  Die kinderen komen bij ons even goed naar de verjaardagsfeestjes.

Een winkel is over te nemen.   De reactie zou rap zijn ‘hmm, die moeten goed verdiend hebben’, of ‘die zijn uit elkaar’.  Misschien is de zaakvoerster wel dodelijk ziek.  Let op wat je zegt over de anderen.  Ik blijf de mens zien, de mens achter de uitspraken die hij doet.

Respect, respect, respect

Respect voor elkaar hebben, bepaalde waarden zijn heel belangrijk: gevoeligheden respecteren bij mensen.  Er is sinds kort een kleurling in dienst.  Op zijn stageplaats had hij last van racistische opmerkingen.  Hij heeft voor ons als werkgever gekozen (ook al waren er andere plaatsen waar hij kon beginnen, en die makkelijker bereikbaar waren) omdat hij bij ons het beste gevoel had bij de gesprekken.

Mensen die hier komen om stage te doen of interim te doen, iedereen krijgt tijdens het onthaal informatie over het respect voor elkaar.

Diversiteit

We hebben ook al enkele jaren geleden de diversiteitverklaring ondertekend.  We moeten met iedereen overweg kunnen.  Wij gaan dat team dat nu super draait niet in het gedrang laten komen door iemand nieuw die er bij komt, daarom ook die verwijzing reeds bij het onthaal.  De nieuwelingen moeten daar ook binnen passen.

Geen robots

Als je het eventjes moeilijk hebt, zeg het dan gewoon.  Is het daar mee opgelost, neen, maar we kunnen wel voor verlichting zorgen, voor back-up, zorgen dat het werk blijft gebeuren zonder dat die persoon verkrampt.  Het feit dat er al geluisterd wordt kan ook al veel oplossen.  Wij maken ook fouten, we zijn geen robots.

Authenticiteit

Wij kopiëren niet, we zijn niet de eersten die duurzaam drukken, maar we zijn wel diegenen die het het verste doordrijven.  We drukken niet enkel groen, maar ook sociaal!

Wij drijven dat ver door, dat maakt ons uniek.  We zijn geen grote kreeft, geen gewone roze garnaal, we trachten een culinaire grijze garnaal te zijn.  Net iets anders dan de gewone roze garnaal, waar je de gewone dingen mee klaarmaakt.

We zijn de Volvo onder de drukkerijen.  We zijn niet de snelle BMW’s, of de standingvolle Rolls Royce.  We zijn net iets anders, én degelijk.  Niet het gewone, maar iets speciaals.

Identiteit

Team van mensen

Eerst en vooral is De Duurzame Drukker een team van mensen.

Zeggen wie we zijn, doen wat we zeggen

Voor we onze naam ‘De Duurzame Drukker kozen vroegen mensen ons wat we doen, wie we zijn.  We wisten geen antwoord te geven.

We moeten dus ‘zeggen wie we zijn’, en ‘doen wat we zeggen’. Daar een merk op plakken was een idee van Ignace, de naam zelf kwam van mij.

Dé Duurzame Drukker

Het meest eenvoudige voorstel is het dan geworden: ‘De Duurzame Drukker’.  De ervoor is wel van belang, hier kunnen we iets claimen.  Anders zijn we gewoon een duurzame drukker, nu zijn we De Duurzame Drukker.  We zijn niet de snelste, we zijn niet de grootste, we zijn niet de goedkoopste, we zijn niet de beste, maar we zijn wel dé duurzame drukker.

We beginnen dit effect nu te merken.  De nieuwe klanten kennen ons enkel als de duurzame drukker.  Sommige oude klanten vragen nog naar ‘Drukkerij Wils’, wij antwoorden dan, “ja, inderdaad, bij De Duurzame Drukker”.

Drukkerij Ignace Wils is de bedrijfsnaam (Ignace als grootvader/stichter van de huidige eigenaar, Ignace).  Het staat ook nog op de facturen, maar optisch gezien krijgt het minder en minder een plek.  Nu merken we dat het merk beter en beter in de markt staat.  Nu zijn we niet één van de zovele drukkerijen met een familienaam, maar wel De Duurzame Drukker.

Missie

Die is al geëvolueerd: wij willen kwaliteitsvol drukwerk aan bedrijven en organisaties aanbieden met respect voor milieu en mensen, en dit vanuit een open communicatie.

Wat maakt dat je er aan begon?

Wij moeten eens klappen

Ignace had in 1999 de zaak overgenomen van zijn vader, ik werkte voor jobkanaal(nvdr: een samenwerkingsverband tussen Verso, VKW, Voka en UNIZO)  . Ik deed mijn job graag.  Dat sloot aan bij mijn biotoop, maar ook bij mijn achtergrond van sociaal assistent en mijn studies vergelijkende cultuurwetenschappen: ‘Bekijk het eens even anders.’

We spreken 2007.  Op een vrijdagnamiddag krijg ik telefoon van Ignace: ‘wij moeten eens klappen’.  Er diende iemand bij de zaak te komen, en Ignace wou graag dat ik dat deed.  Het was moeilijk om te kiezen.  Het is niet omdat je als koppel goed overeen komt, dat dit betekent dat je goed samen kunt werken.  Dat heeft wel wat denktijd gekost.

Unizo stimuleert ondernemers

Na Nieuwjaar ging ik bij mijn coördinator mijn ontslag indienen.  Bij Unizo kreeg ik daar positieve reacties op, ze wisten dat het was om te gaan ondernemen, en dan nog in een KMO.  Ze vonden het jammer, maar de boodschap was ‘ga ervoor, spring’.

De confrontatie

Toen ik er aan begon dacht ik, het moet anders, niet op de traditionele manier van drukken.

Er was toen ook een vriend die vroeg “waarom zou ik in godsnaam mijn drukwerk bij jullie laten doen”.  Dat was confronterend, enorm vervelend, want je hebt wel een aantal ideeën, maar geen eenduidig antwoord op zo een simpele vraag.  Toen vroegen we ons af, waarin kunnen we ons onderscheiden.

Toch logisch als je onze studies bekijkt…

Ignace was een van de eerste afgestuurde industrieel ingenieurs milieu technologie, en ik met een sociaal wetenschappelijke achtergrond.  Zo raar is dat achteraf bekeken niet om sociaal en ecologisch te willen werken.  Het moest gewoon zo.  Maar in onze sector is dat echter niet zo voor de hand liggend.

Ignace deed milieu omdat het net iets anders was binnen de stroming van industrieel ingenieurs. Het was nieuw, iets anders, en waarschijnlijk op dat moment het meest menselijke binnen de opleidingen.  Niet bij de techneuten, maar de menselijke kant van het technische.

Bij mij vloeien mijn studies gewoon voort vanuit mijn wortels, mijn levensloop.

Unizo MVO avonden

Op dat moment werd er ook door Unizo info-avonden gegeven over MVO.  Ik ben daar naartoe geweest, en dat leek ons wel tof.  Je voelt en ziet heel rap dat dàt de keuze zal zijn, waar je naartoe wil evolueren, het geeft een warm gevoel.

Samen met de vraag hoe ons te onderscheiden liep dus ook de vraag hoe MVO te beleven.  Dat begon mooi samen te lopen.

De strijdlust aangewakkerd

De eerste reactie van onze toenmalige boekhouder was, groen en sociaal, hoe kun je daar in godsnaam je boterham mee verdienen. Dit was een van de eerste reacties die we kregen.  Dat was niet leuk, maar dat gaf ons ook strijdlust.  We zullen wel eens laten zien dat het kan.

Hoe begon je concreet?

De eerste kleine stappen

De allereerste kleine stappen (en die hebben niets met de core-business van het drukken te maken) was de Fair-Trade koffie, ecologische producten om de drukkerij te poetsen.

Uitwerken diversiteitsplan

Dan begonnen we ons diversiteitplan uit te werken. Eerst heb je het instapplan, dan het diversiteitsplan, dan het groeiplan.  Ik kende dat vanuit mijn achtergrond bij jobkanaal.  In de drukkerij was een personeelsadminstratie, ik wou daar een personeelsbeleid van maken.

Nieuwe installatie

Op milieuvlak was de eerste stap het aankopen van een CTP installatie (computer to plate), waar we chemieloos mee werken.  Klassiek worden de drukplaten (net als fotofilmpjes) ‘ontwikkeld’ met fixeermiddelen.   We hebben nu een gesloten systeem met weinig solventen en met weinig water.  Dankzij het gesloten systeem hebben we quasi geen water meer nodig, waar vroeger 8 liter per plaat verspild werd (dus 32 liter water voor vierkleurendruk)

Ten gronde werken

Zo zijn we stapsgewijs verder gegaan.  Het is een proces dat niet stopt, en als je met het ene bezig bent, dan denk je al aan het andere.

Momenteel is er niets nieuws zichtbaar, maar we zijn wel ten gronde aan dingen aan het werken.  De stappen die we nemen, die gebeuren ook op een duurzame manier, ten gronde, in de diepte, niet rap-rap.

Wat staat in de vitrine, waar ben je fier op?

Onze naam

De Duurzame Drukker als merk.  Ons authentiek zijn, dat we die naam er hebben kunnen op plakken, dat we er zelf over gecommuniceerd hebben.

Het is ons niet opgedrongen geweest.  Het is ons project, ons team, dat nu een naam heeft.

Dat mensen nu zeggen, ah, zijn jullie dat, De Duurzame Drukker De naam begint gekend te worden.  Mensen komen binnenwaaien die zeggen, we hebben van jullie gehoord, via een presentatie.  We zijn dus misschien toch goed bezig, en onze boodschap blijft hangen.

Onze rol als pionier

We willen onze pioniersrol houden, maar het zou toch goed zijn dat allen in onze branche wat duurzamer zouden werken.  Dat we allemaal nadenken over het papier dat we kopen en verbruiken, dat volle vlakken inkt niet de beste keuze is voor het milieu.

Wij durven advies geven

We krijgen ook autoriteit: we kunnen aan klanten vragen om even te wachten met te laten opsturen totdat er pakketten kunnen gebundeld worden.  Klanten staan daar meer en meer open voor omdat ze weten dat we het aantal transportkilometers trachten te beperken.

We durven nu te suggereren het concept/drukontwerp licht aan te passen, zodat er minder papierafval is.

We stellen soms voor de boodschap wat condenser te brengen, in minder pagina’s, maar met ecologisch papier.  Met eenzelfde budget duurzamer drukken.

We kunnen de mensen overtuigen van een lange termijnvisie, het moet anders kunnen.

Mijlpalen

Het maken van de keuze om samen de drukkerij te leiden en te gaan voor een MVO gedreven aanpak.

Het kiezen van de naam ‘De Duurzame Drukker’ en die te deponeren.

De Plus Prijs 2008waar we tweede geworden zijn.  Een waardering die we niet verwacht hadden

Wij waren de eerste KMO en de eerste drukkerij die een duurzaamheidsverslagmaakten.  Er is nog altijd geen andere drukkerij die dit doet, en nog steeds weinig KMO’s die ons hierin volgen.

Hoe hou je het vol

De nieuwe dingen, de veranderende invalshoeken in de samenleving, het feit dat de mensen er meer open voor staan.  Het weten en voelen dat De Duurzame Drukker als merk iets betekent

Mensen delen interessante artikels met ons, dit geeft voldoening, energie, ondersteuning.  Mensen vinden het leuk om ons die informatie te bezorgen.

We durven stilaan schudden aan de boom.  Dit geeft de dynamiek van komaan, we blijven er voor gaan.  We hebben hier een rol te spelen.

Wat kan je aanbevelen aan (jonge) entrepreneurs?

Durf, spring, doe wat je denkt dat je moet doen.  Weet dat er altijd mensen zijn die je kunnen omringen, die je met raad en daad kunnen bijstaan, een steuntje in de rug geven, vertrouw daarop.  Heb geen schrik van wat je niet kent, laat je niet tegenhouden, want wat je niet kent kan evengoed positief zijn.

Vertrouw op de contacten die je hebt.  Mensen menen het normaal gezien goed met jou.

Je bouwt van kindsbeen af een soort netwerk op.  Dat is heel belangrijk.  Vertrouw daarop!

Je moet niet goedgelovig zijn, maar binnen die kring van mensen is er altijd wel iemand die een idee kan geven, of iemand die iemand kent die …. Gebruik uw netwerk.  Dat is echt een meerwaarde.  Verruim uw contacten!

Iemand die MVO wil starten en dat rap-rap doet, die houdt dat niet vol.  Het vraagt een lange termijn engagement.

Ignace en Halina, twee innemende mensen die weten wat ze willen en er op een mooie manier voor gaan!

Franky De Cooman

Met dank aan Mieke De Pril voor de redactie.

Advertenties

2 Responses to Halina Bletek – De Duurzame Drukker

  1. yvonne says:

    Dag,

    Wat een inspirerend verhaal. En wat het (ook) laat zien is dat duurzaamheid dynamisch is. Niet iets dat van tevoren vaststaat waaraan je vervolgens moet voldoen. Of een marketing verhaal als startpunt: er is ruimte voor een drukker die duurzaam is.
    Het begint bij het idee/gevoel of een intentie, een pak koffie (!) en daarna echt verder en ook hard werken. Het is open, zoekend en na verloop van tijd blijkt het te werken. En vervolgens zie je dat zowel de duurzame focus alsook de ‘marketing’ goed is. En ben je je eigen standaard. Want vanuit het hart.
    Dank, blijf opschrijven. Het is goed dit soort leiders te portretteren.

  2. Halina, Ignace & Franky,

    Dank voor dit inspirerende verhaal!
    Ik ga ook nog even op zoek naar het duurzaamheidsverslag.
    Veel succes met De Duurzame Drukker!

    Adrieke de Kraker
    adrieke@mvo3p.nl
    @adrieke

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: