Silly job interview

In mijn vorige functie heb ik veel sollicitatiegesprekken mogen afnemen.  Ik had daar zo mijn eigen gewoonte bij: het eerste gesprek ging door op café in Leuven.

‘Niet professioneel’ verweet iemand van een ander consultancy bedrijf mij ooit.  Ik vond het super, want op deze manier kon ik écht met mensen in interactie komen.  En dat loonde, want ik heb stuk voor stuk schitterende mensen kunnen aanwerven én die ook nog lang in het bedrijf bleven (maar dat had ook andere redenen). 

Als (informatica/statistiek) consultant is het de bedoeling dat je je met de klant kan verbinden: je mag als huurling voor de eerste keer bij een klant voor wat je kent, je mag terugkeren/blijven voor wie je bent.  Niet dat ik op café een psychologische test afnam, absoluut niet, maar ik kon wel invoelen wat de contactvaardigheid van de persoon in kwestie was. 

Deze tactiek heeft ons bedrijf geen windeieren gelegd.  Verbinden is voor mij dé sleutel tot ondernemen.  John Cleese ziet het duidelijk anders:

Geef een reactie

