Diplomatieke lijven

Gisteren avond hadden we een bijeenkomst van de Positive Entrepreneurs ergens in Brussel, ondernemers die door hun product en manier van bedrijfsvoering een positieve bijdrage wensen te leveren aan de maatschappij.

On-ecologisch diende ik me met de wagen van het Antwerpse naar Ukkel te begeven.  Ik verplaatste me zoals het hoort met de reglementaire 120km/uur.  Dat was duidelijk niet snel genoeg voor een auto met zo’n nummerplaat beginnende met de groene letters CD, gevolgd door een auto met blauwe zwaailichtjes.  Toen iemand op het derde rijvak niet snel genoeg aanstalten maakte om aan de kant te gaan, werd die zowaar de coulissen ingereden op een manier die bijna verschillende ongevallen veroorzaakte.

Een eind verder op de vastgekoekte ring rond Brussel was het weer van dat: 3 politieagenten op de moto die sierlijk laverend als een zwaan baan ruimden voor een aantal auto’s vol met diplomatieke lijven en zo nog meer file in de hand werken.

Het zou misschien de moeite lonen te becijferen wat dit allemaal kost: de auto’s met chauffeur, de politie die er voor zorgt dat zij mooi op tijd op hun vergadering zijn, het extra fileleed (waar men ook zo graag een kostenplaatje aanhangt), …

Gelukkig gaat deze top voornamelijk over energie en innovatie, niet over mobiliteit, want hoe kan een beslissingsnemend persoon een (mobiliteits)probleem oplossen als hij zelf niet voelt waar het over gaat?  Hoe kunnen ministers degelijk en snel een oplossing uitwerken voor asielzoekers in de vrieskou in het Noordstation als zij zelf nooit koud hebben, behalve op de skilatten ergens in een mondain oord?

Als coach/bezieler naar een duurzame maatschappij wil ik een voorbeeld geven van burgerzin.  Ik zou het enorm appreciëren mochten beleidsvoerders zich zélf aan de wetten houden die hun confraters uitdokteren, en ze niet via politievertoon potsierlijk aan hun laars lappen.  Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, of Maatschappelijke Verantwoordelijkheid van Organisaties (en de regerende laag van een bevolking is ook zo’n organisatie) staat of valt met authenticiteit, die is hier naar mijn aanvoelen ver te zoeken!

Auto’s zijn naar het schijnt het verlengde van het (mannelijk) ego, gelukkig viel dat hier nog goed mee.   Misschien daarom dat ze toch op deze manier de nodige egards afdwingen?

Ik tracht me in deze blog toe te spitsen op het positieve nieuws, de voorbeelden die ik zie in de transitie naar een duurzame maatschappij.  Dit moest er toch effe af, nà.

Geef een reactie

