Social Return on Investment

Ik beweeg me dezer dagen vrij druk op de social media, en vertel dus een en ander over MVO.  Soms noem ik (merk)namen, bvb Krups, Xerox, Johnson&Johnson, …  Sommige van die bedrijven zijn ook actief op de social media, en snuisteren rond om te zoeken waar zij vermeld worden.

Zo kwamen ze onlangs op mijn site terecht, omdat ik ze vernoemd heb in een van mijn cursiefjes.  Daar bestaat dus software voor: programmaatjes die social media afschuimen, en die software prijst zich aan als ‘social return on investment’ software…  Niet écht wat met SROI bedoeld wordt, maar soit…

Wat is het dan wel?

Een voorbeeld kan dit duidelijk maken, want de gewone, financiële ROI kennen we allemaal.

1 maart 2011 was ik te gast op het eerste MVO-forum waar Freya Van den Bossche inzage gaf in haar MVO plannen, en waar je nadien met mensen van de verschillende ministeries kon praten.  Ik nam deel aan het debat ‘rol van de overheid in MVO’, waar ik aankaartte dat de overheid wel degelijk een rol heeft.

Neem nu het probleem van de wegenwerken in Vlaanderen, waar men een offerte toekent aan de ondernemer met de laagste prijs.  Wat zijn daar de gevolgen van?  Aannemers uit Limburg die gaan werken in de ‘Vlaanders’, wegenwerkers uit West-Vlaanderen die komen werken aan de Oosterse kant van Brussel.

Gevolg?  Arbeiders die in de file staan om op hun travaux te geraken, of die ontiegelijk vroeg opstaan of héél laat thuis komen, met de nodige  familiale gevolgen (papa, wanneer zie ik je nog eens?).  Laat ons nog maar zwijgen over de extra pollutie die zo’n ver woon-werk verkeer te weeg brengt…  Mocht men werken met lokale arbeiders, dan zou dat al heel wat anders zijn…

Social Return on Investment is het becijferen van de positieve sociale & ecologische gevolgen van de financiële investeringen die je doet. Het is een kosten-baten analyse om de niet direct economische impact van wat je doet te becijferen.  Wereldwijd zijn verschillende organisaties bezig om de meetinstrumenten daarvoor te ontwikkelen, die niet eendimensionaal (alleen geld), maar multidimensionaal zijn (People, Planet, Profit).

Voorbeelden zijn de Schotse SROI organisatie of  Social e- Valuator uit Nederland die waarde-creatie meet van je investeringen.

Het is natuurlijk niet enkel de staat die moet kijken naar de sociale impact van de bestede gelden.  Het zou goed zijn mochten bedrijven dat ook doen.

Geef een reactie

