Voorbij het ‘niet-moeten’

Een poos geleden kregen we een rondleiding met collega’s door Antwerpen.  Op het einde van de maaltijd zei ik aan de gidsende sinjoor dat ik naar huis moest gaan. Hij antwoordde mij ‘niets moet’, en hij hield stellig voet bij stuk en probeerde me daarvan te overtuigen.  Ik ben gewoon vertrokken.

Eigenlijk heeft hij gelijk, ik ben een vrij man in een vrij land.  Die avond had ik gewoon het gevoel dat ik naar huis diende te gaan, er waren daar mensen die op me wachtten voor onze maandelijkse bijeenkomst van onze gezinsgroep.

Veel mensen moeten dit, moeten dat, hebben geen tijd voor niets, en vergeten te leven.   Zijn het andere mensen den dingen die hun agenda bepalen?  Ik vrees van wel…  Tijd kan je maken, door het stellen van priori-tijden.

Ik heb ook zo geleefd, absoluut.  Maar dingen des levens hebben gemaakt dat ik mezelf ben beginnen onderzoeken, mijn prioriteiten heb opgelijst, en dat ik op late leeftijd ben beginnen puberen.  Ik ben me beginnen te verzetten tegen al dat ‘moeten’, het was een niet zo leuke periode, niet in het minst voor hen die mij omringen.  Noem het mid-life crisis, noem het een verlate pubertijd, het doet er voor mij niet toe.

Maar eens door die hetze heengesparteld kom je op een plek terecht terecht van innerlijke kracht, bezieling, alsof je weet wat je te doen staat en dat je het belangrijke van het bijkomstige kan scheiden.  Al de mensen die ik ontmoet heb in het kader van mijn MVO exploten vertellen me dit ook: je kan het niet-meer niet-doen.  Maar het wordt niet van buitenaf opgelegd, het is een innerlijke, stuwende kracht.  Je begint de dingen te doen die je ‘moet doen’ met volle goesting, soms tegen beter weten in, als een Don Quichotte, vanuit intrinsieke motivatie.

Je kan het niet meer niet-doen.  Zoals Cruyff naar het schijnt ooit zei:  ‘je kan iets lang niet-zien.  Maar eens je het gezien hebt, kan je het niet meer niet-zien’.

Mensen die zichzelf in kaart hebben gebracht zijn het calimero stadium voorbij, en werken vanuit een onweerstaanbare goesting!

Geef een reactie

