NMBS

DE NMBS

WENST U EEN GELUKKIG 2011

EN VERONTSCHULDIGT ZICH

VOOR DEZE VERTRAGING

Onlangs was ik dankzij Kauri te gast in het hoofdkwartier van de NMBS alwaar Jannie Haek uitleg kwam geven over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ‘zijn’ organisatie, de NMBS Holding.

De volgens mij heel benaderbare man verontschuldigde zich voor zijn laattijdigheid, en klopte zich ook op de borst.  De vertragingen zijn een algemeen probleem bij de spoorwegen, en hij wond daar ook geen doekjes rond: dat moet serieus aangepakt worden.

Het fijne is dat dat de man zelf ook de trein neemt om naar het werk te gaan, en op deze manier voeling kan houden met zijn mensen en met het product, heel wat anders dan de diplomatieke lijven!

De NMBS holding maakt echt werk van zijn verantwoordelijkheid, zo blijkt uit zijn getuigenis én uit het duurzaamheidsverslag dat geen goed-nieuws-show is: het verslag toont wel degelijk de goede punten, en de punten waar werk dient van gemaakt te worden

Dit zijn enkele speerpunten

  • een aantrekkelijke werkgever zijn
  • Diversiteitsplan voor het personeel is uitgewerkt
  • CO2-emisie en het energieverbruik terugdringen én aandeel van hernieuwbare energie verhogen, oa plaatsen van windmolens.
  • Dalende tevredenheid van de gebruikers aanpakken door te investeren in beter rollend materiaal en het onderhoud ervan te verbeteren
  • De veiligheid verbeteren (zitten nu in de Europese middenmoot) door nieuwe veiligheidssystemen te installeren en betere communicatie uit te bouwen
  • Pilootproject gescheiden afvalverzameling in de stations
  • Bodemsanering
  • Degelijk stakeholdermanagement (waarbij ik heb mogen voelen dat men het écht meent)

Trouwens, ze gaan veel verder dan daar waar ze eigenlijk toe dienen: het transporteren van mensen van A naar B

  • Het station als ontmoetingsplaats valoriseren, want niet iedereen die naar het station komt doet dit om de trein te nemen.  Een nieuw soort ‘gemeen‘ creëren (zoals trouwens Ikea ook tracht te doen met zijn cafetaria).  Trouwens, in de winterperiode trachten ze de daklozen (zonder dat het hun verantwoordelijkheid is) zo goed mogelijk op te vangen.
  • De trein is een schakel in een duurzame ketenmobiliteit, meestal wordt hij ‘genomen’ in combinatie met iets anders (fiets, bus, tram), …  Er wordt getracht dit zo comfortabel mogelijk te laten verlopen via parkings, fietsenstallingen (zijn sociale werkplaatsen!) , oplaadpunten voor elektrische wagens (experimenteel), …
  • Sensibiliseren van eigen personeel ivm energiezuinigheid
  • Zorgen voor biodiversiteit oa dankzij ecologisch bermbeheer, compenseren waar niet mogelijk

De NMBS brengt mij in vervoering…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: