Maskers af

Wat ben ik blij dat Carnaval zo goed als gedaan is.  Het is waar, ik vind feesten heel belangrijk, maar met dat ‘overdreven gedoe’ heb ik het niet zo.  Maar soit, daar kan ik nog mee leven, en ik gun ieder zijn deel van plezier & vertier.

Waar ik echter niet tegen kan zijn maskers, mensen die hun gezicht verbergen.  Daarom had ik indertijd altijd meer last van Sinterklaas dan van Zwarte Piet: van Pietteman kon ik het gezicht zien, van de Heilige Man niet. In mijn omgeving zijn er trouwens mensen die beweren dat mannen met baarden iets te verbergen hebben..

Op een weekendje met vrienden (het carnaval weekend) zette iemand een masker op, ik voelde me daar echt niet goed bij, ook al wist ik heel goed dat Patrick er achter zat.

Ik zie graag de mens in zijn totaliteit, met hun mooie, en minder mooie kanten.  Dat ze zich laten zien zoals ze zijn.  Akkoord, dat dient gefaseerd te gebeuren:  aan mijn echtgenote laat ik veel meer zien dan aan mijn kinderen dan aan een collega.   Ik tracht er wel voor te zorgen dat het congruent is, trouwens, elke keer een ander masker op zetten lijkt me zó vermoeiend…  En ook dat is weer een leerproces: het leren ‘laten zien’ in gradaties, aan de geliefden wat meer dan aan wildvreemden, zodat je jezelf kunt beschermen.

Een ander leerproces (en dat is mijn huidig werkpunt), is wél te kunnen zottebollen, om niet altijd serieus te zijn.  En zo blijven we bezig, sleutelen aan onszelf…

Ik ben er van overtuigd dat mensen die zich laten zien zoals ze zijn, sterke mensen zijn, omdat ze zich mooi in kaart hebben gebracht, met liefde voor zichzelf.

Trouwens, begint écht leiderschap niet met persoonlijk leiderschap???

Geef een reactie

