Generatie Y

Mei 68, zegt het jou iets?  Dat is het moment dat ik geboren ben, een kind van de revolutie dus…  Alhoewel, ik ben nog behoorlijk ‘braaf’.

Toen ik begon te solliciteren, durfde ik (en vele mensen van mijn generatie) met moeite vragen hoeveel ik zou verdienen, ik was blij en fier werk te vinden.  Toen ik jaren later sollicitatiegesprekken afnam, dan vroegen de jonge rekruten godbetert onmiddellijk hoeveel dagen verlof ze zouden krijgen…

De tijden veranderen, gelukkig maar.  Op de arbeidsmarkt bevindt zich nu een interessante generatie, de generatie Y.  Deze generatie (de huidige twintigers en dertigers) hebben gezien dat geld alleen niet gelukkig maakt, en wensen ook voldoende tijd voor zichzelf, noem het persoonlijke ontwikkeling.

De trend wordt hier ook weer bevestigd: mensen die met persoonlijke ontwikkeling bezig zijn, staan ook meer open voor de maatschappij, voor de buitenwereld, voor ‘het groter geheel’.  Zij zoeken zich te verbinden!  De zelfontwikkeling dient dus ook om iets bij te dragen aan de maatschappij: vrijheid en verbondenheid zijn dus geen tegenpolen, maar een dubbele beweging!

Wat die twee dingen met elkaar verbindt?  Authenticiteit…  Zoek nu maar zelf het verband met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, beste lezer…  Ik ga wel een hint geven: bedrijven (nog veel geleid door Babyboomers)  zouden goed doen met bovenstaande rekening te houden, het is niet omdat je in de shortlist van Meest Aantrekkelijke Werkgever staat, dat je daarom in de shortlist van Beste Werkgever staat.  Het ene is marketing, het andere is de realiteit…  Die lopen af en toe ver uit elkaar.  Weer een kwestie van authenticiteit dus.

Terug naar generatie Y, deze week weer een aantal mooie dingen hieromtrent tegen het lijf gelopen:

  • Dinsdagavond was ik droomcoach voor een aantal studenten Bio-ingenieur die meedoen aan StartAcademy. Veel mag ik niet zeggen over het project, maar het gaat over recupereren van bio-afval bij landbouwers om er hun serres mee te verwarmen.  Ondertussen zitten ze in de finale!
  • Woensdag in het Salon Ondernemen was er de uitreiking van de Student Positive Awards, de prijsbeesten hadden eindwerken gemaakt over duurzaam toerisme en over het uitwerken van een alternatieve economie in de favela’s

Op hetzelfde salon mocht ik ook deelnemen aan een debat rond de noodzaak om in hogescholen, universiteiten, business schools meer aandacht te hebben voor het Positieve Ondernemen, en het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen te integreren in de lessen.

De studenten van nu zijn de bedrijfsleiders van morgen, en daar zijn de hogescholen zich terdege van bewust.  Nu dit nog in de praktijk omzetten, want de huidige studenten zijn absoluut niet de beaten generation: zij zien wat er fout loopt, en willen er op hun manier iets aan doen.

Geef een reactie

