Passie (ver)brandt

Op een bepaald moment is het zo ver, je hebt je passie ontdekt en je gaat er voor.  Je voelt die innerlijke drang die je niet kan tegenhouden, je bent in flow, je vergeet tijd en uur.

Je bijt je zodanig vast in het onderwerp dat je bijna vergeet te leven, dat je te weinig slaapt, dat je er continu mee bezig bent.  Je verliest zelfs je luchtigheid, je joie de vivre, ondanks je bewering dat feesten belangrijk is.

Je bent er zodanig mee bezig dat het heilig vuur van de verontwaardiging dat voor je passie zorgt,  je opbrandt.

Gelukkig komen er dan wijze mensen op je pad, deugddoende mensen die je zeggen wat je zelf altijd aan je coachees verkondigt: neem af en toe wat pauze, zorg goed voor jezelf, want passie (ver)brandt. 

Wat ben ik blij dat ik serieus wat pauze genomen heb, en wat afstand heb genomen van mezelf… Wat ben ik fier op mezelf dat ik gisterennamiddag gewoon een uurtje in de zon ben gaan liggen, en dat ik daar voor de eerste keer in mijn leven van genoten heb.

Ik zou nu kunnen morren en neuten en zagen en kreften dat ik niet ‘walk my talk’ heb gedaan, dat ik zo veel mooie kansen van ‘zijn’ heb laten liggen.  Ik zou me bovenop de futloosheid die ik gehad heb, me nog eens schuldig voelen.  Ofwel kan ik vanuit diep besef van ‘kleinheid’ dat toestaan, koesteren, en zien dat ik een mens ben, met gaven en tekortkomingen.   Zo een soort van attitude zou moeten zorgen voor de nodige veerkracht…  Veranderingsprocessen ten gronde duren lang, misschien niet slecht, je wordt getest door het leven, ‘is dit écht wat je wil?’. 

Bedankt Schat (Mieke voor de kenners), bedankt Kristel, Vincent, Nele, Siska, Paul.  Een heel speciale vermelding voor Ben & Gerarda (hoe kon ik ze vergeten), die me helpen in transitie te gaan naar een nieuwe vorm van ‘zijn’.  Jullie zijn van onschatbare waarde op mijn pad.  Vanuit een innerlijke vorm van contentement ga ik verder, hopelijk niet met het opgeheven wijsvingertje naar mezelf en naar de wereld, hopelijk met de nodige luchtigheid!

Vlieg je mee?

2 Responses to Passie (ver)brandt

  1. Paul Vandevelde says:

    Beste Franky
    Wat een fantastisch en uitdagend pad ben je toch gegaan, van het “verstoten” manneke tot de gepassioneerde en gedreven voorvechter van MVO.
    Ik zou je blindelings kunnen volgen in je vurige strijd voor rechtvaardigheid, duurzaamheid en authenticiteit.
    Ik ben blij en dankbaar dat ik je op het coachingspad heb mogen ontmoeten.
    Paul

  2. Ben Eyckmans says:

    Hi Franky,
    Ontroerend om je verhaal zo te lezen en hoe je je dankbaarheid uitspreekt naar al die mensen die je in je transitie begeleiden.
    Van harte bedankt voor de bloemen,
    Ben

Geef een reactie

