Cultural Creatives

Het heeft misschien iets te maken met Generation Y, of iets met een veranderd wereldbeeld via een paradigmashift (we spreken niet meer van Shit Happens, maar van Shift Happens 😉 ).  Het doet er niet toe, aan het concept Cultural Creatives kunnen we niet voorbij.

De term werd ontworpen door Paul Ray en Sherry Andersen in hun boek  The Cultural Creatives: How 50 Million People Are Changing the World  uit het jaar 2000 waarbij men tracht voorbij te gaan aan de standaardconcepten van conservatief en progressief.   In Europa waren we naar het schijnt al met een slordige 90.000.000 neo-progressieven in het jaar dat het boek verscheen.

Men kan deze mensen opdelen in 2 subgroepen:

  • Core Cultural Creatives: mensen met een hogere opleiding, kunstenaars,  die er veel mee bezig zijn en persoonlijke ontwikkeling koppelen aan sociale bewogenheid.
  • Green Cultural Creatives: zij die de denkwereld van de Core CC graag volgen, maar minder uitgesproken meningen hebben.

Karakteristieken van dit slag mensen zijn:

  • Respect voor de natuur
  • Bewust zijn van de problemen in de wereld en de hoop dat er iets gaat mee gebeuren
  • Er zelf ook iets willen aan doen
  • Bereidwilligheid om meer geld te spenderen indien het de omgeving ten goede komt
  • Het als belangrijk zien in duurzame relaties aan te gaan en te onderhouden
  • Het beste in anderen naar boven te halen
  • Vrijwilligerswerk verrichten
  • Grote interesse hebben in spirituele en psychologische ontwikkeling
  • Spiritualiteit beleven, maar wars zijn van religieus fundamentalisme
  • Gelijkwaardigheid van man/vrouw in het dagelijkse leven nastreven
  • Bezorgd zijn om het welzijn van alle vrouwen en kinderen
  • Verlangen dat politici meer geld spenderen aan onderwijs, ontwikkeling van een duurzame maatschappij en ecologische vooruitgang
  • Ongelukkig zijn met het links/rechts denken in de politiek
  • De toekomst positief tegemoet zien
  • Betrokken willen zijn bij het creëren van een betere wereld
  • Vragen hebben bij (grote) bedrijven die grote winst maken op de kap van het klimaat en de arme landen
  • Budget goed in balans hebben door niet té veel te spenderen of te diep in schulden te gaan
  • Problemen hebben met de nadruk leggen op ‘het maken in het leven’ en ‘succes’ via (over-)consumptie en veel geld verdienen
  • Open staan voor mensen die anders zijn

Dit is natuurlijk spek voor de bek van organisaties zoals Vredeseilanden, Oxfam Wereldwinkels en Bioforum Vlaanderen die daar hopen ‘klanten’ aan te boren.  Omdat de kennis hierover in België nog niet gekend is lieten ze in 2008 een studie uitvoeren door de KHLeuven.  In het kader van dit onderzoek hebben ze 1590 mensen geënquêteerd in Waals en Vlaams Brabant.  Volgens de definitie van de onderzoekers kunnen we zeggen dat 11% van de ondervraagden volbloed CC”s zijn, 60% niet.

Er is dus nog werk aan de winkel, maar het gaat de ‘goede’ kant uit… 

Advertenties

One Response to Cultural Creatives

  1. jan bossuyt says:

    Ik ken de CC’s enigszins als het klienteel van onze Coloras . Ze hebben zeker ook nog hun schaduwkant : de waarden die zij proclameren verwachten zij vooral van de spelers buiten hen : leveranciers van diensten en goederen , de overheid , de media , alle mogelijke gezagsdragers , … Zelf hebben ze nog moeite om het consequent om te zetten in concrete houding en gedrag . Ze zitten veelal nog in de faze van zelfaffirmatie en assertiviteit , in het opkomen tégen , en het zich vermeien in de leuke dingen van de nieuwe richting . Het zal er op aan komen ze uit te nodigen tot proactieve zelfontwikkeling om uit de tweeslachtigheid te geraken .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: