Ikke, nerd? Absoluut!!

In mijn vorig leven heb ik regelmatig mensen aangeworven, ik ontmoet nog regelmatig een aantal van hen.  Onlangs kreeg ik van zo iemand een wreed schoon compliment: ‘hoe kwam jij er bij om informaticus te worden, jij bent zo sociaal’…

Tja, daar had ik zo mijn redens toe, toen ik univ wou beginnen wist ik nog niet veel van de wereld (alsof ik dat nu wél al zou doen), en informatica leek een logische keuze voor iemand die nog nooit van psychologie of pedagogie had gehoord.  En eerlijk gezegd, ik zou de keuze opnieuw maken, ik denk dat ik gefreewheeled zou hebben mocht ik als jonge gast met die denkpistes in aanraking gekomen zijn.

Maar soit, het heeft mij geen windeieren gelegd, en ik heb vele dingen gedaan: geprogrammeerd (uiteraard) , geanalyseerd, stukken code van anderen opgekuist en gestructureerd, debugging, reverse engineering, handleidingen geschreven van programma’s die mij totaal vreemd waren.

Als ik het zo bekijk, heb ik heel veel met de software van anderen gewerkt, me in hun projecten gesmeten, zonder er veel op voorhand van af te weten (gelukkig maar, de weg ontvouwde zich al gaande).  Iets wat ik nu als coach ook doe 😉

Daarom dat ik er prat op ga dat ik informaticus ben: in een bedrijfswereld die soms zot draait, de nodige tijd nemen om de menselijke kant van het personeel te bekijken, hen te bevragen, de antwoorden te analyseren en structureren.  Kortom, een menselijke handleiding schrijven, doch altijd met de nodige omzichtigheid en respect.   Ik kan mijn structurele van informatica wel relateren met het verbindende van mijn coachings.

Ik denk trouwens onlangs gelezen te hebben dat er een serieus tekort is aan informatici, misschien dat coachen en de menselijke kant van het beroep laten zien aan generatie Y er iets kan aan doen?

Een tip geef ik trouwens graag mee aan recruteerders: het eerste sollicitatiegesprek nam ik altijd af op café in Leuven.  Velen vonden dat niet professioneel, ik juist wel, op deze manier kon ik ‘voelen’ wat voor vlees ik in de kuip had.  Want onze klanten namen huurlingen voor het eerst in huis voor wat ze kenden (hun diploma), maar de consultants die ik aannam mochten bij de klant blijven voor wie ze zijn.  En dat laatste, tja, dat kon/wou ik niet afnemen met een testje…  Pot en pint hebben daar wonderen gedaan!

Geef een reactie

