Bayesian coaching

Bij de ‘klassieke’ statistiek gaat je uit van een steekproef die ‘onafhankelijk’ is van elkaar, dat de observaties niets met elkaar te maken hebben.  Bayesian statistiek is daarin een tegenbeweging, die uitgaat van P(A|B) = P(A)/P(A&B): bij de kans dat iets gebeurt mag je ook rekening houden met wat je al weet uit het verleden.  Hoe kunnen we dit doortrekken naar coaching?

Eigenlijk is dat simpel door te trekken, als je met iemand op pad gaat, en je ziet iemand voor een tweede of een derde keer, dan ga je automatisch wat je weet uit de vorige ontmoetingen inzetten om de persoon in kwestie verder te helpen.

Maar hier zit ook een serieuze valkuil, want zo ga je snel een etiket kleven op je coachee, of hem in een of ander hokje duwen.  Of erger nog, je gaat veralgemenen, en voor een bepaald soort mensen (waarbij je zelf maar de categorieën verzint aan de hand van leeftijd, beroepsgroep, geslacht, afkomst, …) een standaard coaching voorstellen, gemeenplaatsen gebruiken, …

Volgens mij komt het er telkens op neer verkregen informatie in je achterhoofd te houden, terug te geven en te toetsen, maar vooral altijd opnieuw oordeelloos aan de slag te gaan.

Geen rekening houden met de  reeds gekregen informatie zou naïef zijn, niet oordeelloos te werk gaan ontneemt kansen aan de persoon met wie je werkt: de kans bestaat (en is reëel wanneer je goed met hem/haar op pad gaat) dat je coachee uit de comfort zone treedt.

Indien je dit niet opmerkt omdat je je vastpint op wat je al weet, dan merk je het niet op en kan het niet verankert worden. De kans bestaat dan dat een nieuw ontluikend gedrag in de kiem wordt gesmoord…

‘Wat aandacht krijgt groeit’ is een basisbeginsel in het omgaan met mensen, nieuwe verworvenheden opmerken en stimuleren laat mensen groeien.  Maar ik zou nog een stap verder willen gaan.  Oordeelloos aandacht geven aan het verhaal van mensen, ze op verhaal laten komen doet ook wonderen.  Het is maar als mensen zich begrepen voelen (ook in hun kleinheid en kwetsbaarheid) dat er plaats kan geruimd worden voor het nieuwe, het verfrissende, het mooie.  En dan kan je als coach mooi aan de slag door samen op pad te gaan!

Blijven aandachtzaam luisteren is de boodschap…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: