Diepteinterviews met MVO stakeholders

Onze maatschappij heeft nood aan een nieuw Groot Verhaal, hier en daar gebeuren reeds mooie dingen die dit verhaal voeding geven.

Vertrekkende van de idee ‘woorden wekken, voorbeelden (s)trekken’ ben ik er van overtuigd dat inspirerende voorbeelden aanzetten om zelf in het verhaal te stappen.
Voorbeelden niet enkel in de zin van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maar ook -zoals via IS0 26000 kan afgeleid worden- Maatschappelijke Verantwoordelijkheid van Organisaties.

Om deze reden ben ik, Franky De Cooman, gestart met een serie diepte-interviews van mensen (noem ze maar leiders) in organisaties die het Maatschappelijk écht ter harte nemen.  Het is een uit de hand gelopen hobby geworden dat momenteel uitmondt in een Doctoraatsonderzoek aan de Radboud Universiteit van Nijmegen…

Het zijn behoorlijk lange interviews omdat ik zicht wil krijgen op de drijfveren, de goesting, de passie.  Ik neem niet de journalistieke vrijheid om veel aan de tekst te veranderen, behalve het herschikken van de tekst om zo te komen tot een verhaal dat leesbaar is.  Ik krijg soms de commentaar (de kritiek) dat de teksten te veel spreektaal bevatten, dat ik de teksten moet herwerken naar meer formele schrijftaal.  Dit wens ik niet te doen om verschillende redenen

  1. Ik stop héél veel tijd in het verwerken van de gesprekken.  Elk interview representeert minstens 2 dagen werk, nog meer tijd er in stoppen (het is en blijft ‘vrijwilligerswerk’) zou het onhaalbaar maken
  2. Het is niet aan mij om te interpreteren, opinies te geven in verband met wat gezegd is geweest
  3. Quasi altijd krijg ik op het einde van het gesprek de opmerking dat het geen interview was, maar een gemoedelijk, verdiepend, deugddoend gesprek.  Die sfeer wil ik reflecteren in de teksten die ik aan de wereld toevertrouw (indien de geïnterviewde akkoord is natuurlijk)
  4. Door het behouden van de spreektaal, wil ik het menselijk karakter van de mensen die ik interview benadrukken

Om het te zeggen met de woorden van Otto Scharmer (uit het boek Theory U):

<<What counts is not only what leaders do and how they do it but their “interior condition’, the inner place from which they operate or the source from which all of their actions originate.>>

Moge uw Goesting! ook gewekt worden!

2 Responses to Diepteinterviews met MVO stakeholders

  1. waw, ja, de maatschappij heeft nood aan dergelijke levende én levengevende berichten. Dank

  2. annebillen says:

    Hey Franky – waarom ontdek ik dit nu pas ?? Prachtig initiatief ! Volg vanaf nu. Groetjes ! Anne

Geef een reactie

