MVO is dood?

De Innovation Adoption curve van Rogers is in verband met MVO het bekijken waard, zeker als je kijkt naar recente ontwikkelingen en gedachtestromen.

Business & Society lanceerde vorige week de resultaten van hun enquête waaruit zij concluderen (dankzij de bevraging bij 510 bedrijven) dat Duurzame Ontwikkeling resoluut verankerd is in het Belgische bedrijfsleven.  Anderzijds hoor je hier en daar stemmen opgaan die zeggen dat Ondernemen op zich Maatschappelijk Verantwoord is, en dat er eerder een lijst moet komen van Maatschappelijk Onverantwoorde Ondernemers.

Inderdaad, Ondernemen zou op zich Maatschappelijk Verantwoord moeten zijn, maar is het dat niet altijd.  Net zoals de gezondheidszorg op de keper beschouwd altijd maatschappelijk verantwoord is?

Toch heb ik het ooit mogen (moeten) meemaken dat ik bij een controle voor een gezwel (waar een man dat liever niet zou hebben) door de professor urologie werd bepoteld (sorry voor de term) zonder dat hij de moeite nam om zelfs ‘goede dag’ tegen mij te zeggen.  Het was zijn assistente (ook niet al te vriendelijk) die mij te woord stond.  Ik was een nummer, en dat vind ik niet kunnen.  Ik heb in datzelfde ziekenhuis ook ‘mooie’ dingen mogen meemaken, en dat het anders kan, bewijst dit interview.

Terug naar Rogers, deze man beweert dat niet iedereen op dezelfde manier omgaat met nieuwe ideeën en technologieën.

  • Innovators: zij trekken de verandering, durven daarbij risico te nemen (2.5%)
  • Early Adopters: opinieleiders die heel behoedzaam de nieuwe ideeën durven uitproberen (13.5%)
  • Early Majority: zij die voorzichtig, maar sneller dan het gemiddelde, nieuwe zaken aannemen (34%)
  • Late Majority: sceptici, zij bekeren zich pas nadat de overgrote meerderheid dat gedaan heeft (34%)
  • Laggards: passen zich aan wanneer het niet meer anders kan (16%)

Ik heb veel begrip voor mensen die zeggen dat MVO eigenlijk niet zou moeten, want eigenlijk hebben ze gelijk, en zij die ik ken zijn schoolvoorbeelden van ethisch ondernemen.  Ik heb het gevoel dat dit de pioniers zijn, of dat zij het doen omdat ze niet anders kunnen, omdat het komt vanuit een innerlijke drang.  Voor hen is dat heel gewoon, dat duurzaam ondernemen.

Ik kan het best begrijpen dat ze vinden dat er momenteel héél veel over gepraat wordt.  Ze zijn er ook al jaaaaaren mee bezig!

Ik heb gewoon een beetje schrik, als die mensen die pionierden nu gaan zeggen dat het overroepen is.  Ik heb gewoon een beetje schrik dat dit koren op de molen gaat zijn voor zij die er niet willen aan beginnen…  Onlangs ontmoette ik een oude kennis die interim-CEO, en hij heeft reeds verschillende (grote) bedrijven op zijn cv staan.  Zijn stelling was heel duidelijk: ‘MVO staat bij heel veel bedrijven op de agenda, maar bij elke management meeting valt het er weer af’.

Ik heb geen schrik omdat ik als coach naar MVO  daar mijn boterham mee wil verdienen, ik heb zaken waar ik kan op terugvallen om ons gezin financieel mee te onderhouden.

Neen, ik voel gewoon dat er meer nood is aan ethiek in deze wereld!

Geef een reactie

