Betrokkenheid

Het was een mooie dag geweest.  Ik had net mijn praktische proef coaching afgelegd, en was (mits wat aanwijzingen natuurlijk, perfect is het nooit) met verve geslaagd.

Toen iedereen zijn praktische proef had doorworsteld ontstond er een gesprek, nou ja, eerder een discussie.  Tijdens de opleiding hadden we moeten werken met ‘proefklanten’ om zo de metier in de vingers te krijgen.  Ik vertelde dat ik tussen de coachingssessies door wel eens durfde contact op te nemen met mijn coachees (via telefoon, mail, …) om te polsen hoe het met hen ging.

Ik werd daar in een hoekje gedrumd door mijn mede-studenten.  ‘Dat doe je toch niet, dat is niet professioneel’.  Nou ja, ik heb toen maar mijn mond gehouden, maar mijn heilig vuur was aangewakkerd.

Deze week heb ik een mooi coachingstraject afgerond, mijn coachee was enorm tevreden.  Buiten de coachingstechnieken om heb ik vooral in haar geloofd, en daardoor heeft ze zichzelf vleugels kunnen geven. De resultaten zijn bij haar dan ook heel concreet en hebben zich hertaald in een nieuwe job waar ze zich thuis voelt… Ze werkt nu nota bene bij een bedrijf dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen praktiseert, en als ik het goed gehoord heb, zelfs me MVO 2.0

Ik heb aandacht gegeven, en aandacht is een schaars goed.  Echte, gemeende aandacht, oordeelloos, betrokken.  Het voorval van een aantal jaren kwam weer in mijn geest.

Bij betrokkenheid hoort voor mij ook ‘contact opnemen’.  Natuurlijk, mijn coachees zijn zélf verantwoordelijk voor hun proces, ik ga hun zelfsturing niet in de war sturen.  Neen, ik ga hun zelfsturing eerder aanwakkeren, door te luisteren, door te zijn.

Deze maatschappij gaat momenteel al voldoende gebukt onder isolement, geen wonder dat de transitiebeweging zo goed boert, getuige de meer dan 500 aanwezigen op de lezing vorige week van Rob Hopkins.

Ik ben betrokken op de mensen rondom mij, mijn(ons) gezin, mijn vrienden, coachees, de maatschappij.  Niets of niemand zal daar veel kunnen aan veranderen…

Geef een reactie

