Hubris / huybris

<<Een statisticus waadde met heel veel zelfvertrouwen door een rivier van gemiddeld één meter diep, hij verdronk>>  Een mooi uitspraak van Godfried Bomans,  als we ons alleen maar baseren op naakte cijfers en niet op het volledige plaatje, dan kan het zijn dat we ons vergalopperen.

<<Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards>> zei  Soren Kierkegaard, en dit citaat samengebracht met dat van Godfried kan wat mooie inzichten brengen.

Sinds kort ben ik zelfstandige in hoofdberoep, na anderhalf jaar mijn zaak uit te bouwen in bijberoep.  Ook al gaan de zaken nog niet zoals ik het zou willen, financieel gaat het goed, en ziet de toekomst er veelbelovend uit.

Om mijn werk te kunnen doen heb ik nood aan een auto (ik wil geen slaaf zijn van mijn ecologische gedachtegoed), en ik  koos voor het meest ecologische dat in mijn budget en wensenlijst past, de Volvo C30 start/stop.

Auto is besteld, en moet een dezer geleverd worden.  Om de tering naar de nering te zetten, en budgettair alles overzichtelijk te houden koos ik voor een leasing formule.  Nou ja, ik koos, zij kozen mij niet…  De aanvraag is afgekeurd omdat de financiële situatie van de onderneming te beperkt is, en het balanstotaal te klein.  Natuurlijk is dat zo, men heeft zich gebaseerd op de cijfers van 2010, wat een jaar was van investeringen, en het zoeken van mijn weg (terwijl ik mijn centen nog uit mijn loondienst haalde).  Had men zich de moeite getroost om eens te luisteren naar mijn verhaal, te kijken naar de huidige financiële situatie én de vooruitzichten, dan had men een ander verhaal gehad.

Verhalen vertellen, daar gaat het mij momenteel om.  Als ik kijk naar de gesprekken uit mijn interviewreeks (en ze zijn nog niet voor de helft gepubliceerd!), dan zijn de mensen content (en sommigen zelfs vereerd) dat ze hun verhaal kunnen doen, het verhaal achter de cijfers, het verhaal waarom ze doen wat ze doen.

Deze verhalen gaan helemaal in tegen de huidige tendens van de hubris van de cijfers .  Een hubris (of hybris)  is het verlies van voeling met de realiteit, meestal omdat men in een ivoren toren zit (van hoogmoed, ongenaakbaarheid???).  Ik kan het de mensen in de toren (ook al is die soms in Aalst 😉 )  niet kwalijk nemen, zo gaat het nu eenmaal dezer dagen, er is gewenning.  Het verhaaltje van de kikker in kokend water, ook al zou dat een wetenschappelijk fabeltje zijn.

Een andere uitwas van de hubris van de cijfers (en het geld) is het volledig plaatsen van beursorders via computeralgoritmes.  Als er dan nog eens mensen bij zijn met graaicultuur, dan is het normaal dat we volledig verzanden, en we niet meer out of the box kunnen denken.  ‘Het is nu eenmaal zo, en als ik het niet doe, dan doet een ander het’…

Jammer genoeg is er momenteel ook nog de hubris van de technologie, het geloof dat technologische innovaties de klimaatproblematiek en het nakende tekort aan grondstoffen zullen oplossen.  Ik denk inderdaad dat technologie een serieuze bijdrage zal leveren, maar er zal  ook een mentaliteitswijziging nodig zal zijn, eentje waarbij we ons weer gaan verbinden.  Zij die zeggen dat technologie álles zal oplossen zijn volgens mij diegenen die  hopen er grof geld mee te verdienen of zij die niets aan hun huidige levensstandaard wensen te veranderen.  Consumanderen is nochtans de boodschap…

Zoals reeds gezegd, ik kan het de mensen niet kwalijk nemen, ik wil oordeelloos (maar niet naïef) in het leven staan, maar wel als hofnar

Wie alleen maar een hamer kent, ziet overal nagels.   Wie (net als ik)  maar één liedje kent, zingt altijd het zelfde…

2 Responses to Hubris / huybris

  1. Ben Eyckmans says:

    telkens een deugd om je overpeinzingen te lezen en erop mee te vibreren,….

  2. Bart Creemers says:

    Ik moest bij de titel van dit stukje denken aan een kortfilmpje van een maat van mij:

    (paar jaar geleden getoond op kortfilmfestival in Leuven)

Geef een reactie

