Kwetsbaar/Zielepoot

Augustus 2011, ik waag de sprong om volledig zelfstandige te worden.  Tot dan was ik deeltijds in loondienst als informaticus/statisticus, deeltijds zelfstandige als bezieler naar/via duurzaamheid.

Omstandigheden zetten me er toe aan mijn loondienst in te ruilen voor een zelfstandige activiteit in dat domein.  Om ons gezin een duurzame (financiële) toekomst te garanderen zal dat informatica-stuk nog wel een tijdje dienen te blijven…

Alles rozeschijn en manegeur?  Tja, de toekomst ziet er niet slecht uit, maar af en toe slaat de angst me toch om mijn hart.  Wat zal er gebeuren indien mijn contract niet verlengd wordt, wat indien ik met mijn coachen naar MVO mijn boterham niet zal kunnen verdienen?

Dat chaordische pad, en vertrouwen op de synchroniciteit, allemaal goed en wel, maar wat indien het bij mij niet lukt?  Maandag zat ik dan maar weer in mijn twijfel, voelde ik me enorm kwetsbaar.  Als ik één ding geleerd heb dankzij de  ‘Ladder naar Bewustzijn‘  van Jan Bossuyt, dan is het wel de pijn niet te vluchten, maar er door heen te gaan.  Ik heb dan wel een groot probleem, ik begin dan verder te denken dan mijn neus lang is, en het woord ‘zielepoot’ kwam in mij op.

Kwetsbaarheid is één ding, en ik geloof daar enorm in, zeker ook in relatie met ondernemershap (het zou mooi zijn mochten ondernemers eens meer laten zien wie ze zijn, wat ze doen, wat lukt, wat niet lukt, wat de moeilijke momenten in hun ondernemerschap waren, …).  Maar wat is het verschil tussen kwetsbaarheid en zielepoot zijn?  Ik geraakt er maar niet aan uit, en zakte maar verder op mijn ladder…

Die avond had ik een wandelcoaching (één van de dingen waar ik goed in ben, dixit Peter Paul).  Mijn coachen begon op een bepaald moment te wenen, verontschuldigde zich (‘dit was niet de bedoeling’) en we konden er verder over praten, niet vanuit medelijden, maar met een zekere kracht, gemoedsrust, vertrouwen.  Bedankt Kathleen, het is een voorrecht om met mensen zoals jij op stap te gaan, voor mij begonnen de puzzlestukjes in elkaar te passen, zowaar een moment van synchroniciteit.

En zie, de spreuk ‘het voordeel van in complete duisternis te zitten is dat je overal lichtpuntjes kan zien’ kreeg weer betekenis…  De duisternis verdween, en de ondraaglijke lichtheid van het bestaan kwam weer naar boven.

Mijn voorlopige conclusie is dat het verschil zich situeert in het oprecht tonen van je gevoelens, ongepland, dat je je er niet in wentelt, dat je er eens kan mee lachen, dat je bereid bent van eens door het dal te zijn gegaan, je moed bij elkaar te pakken en verder te gaan.

Dit vraagt naar verder onderzoek, zeker in verband met leiderschap en ondernemerschap…

Onderstaand pareltje Ára Bátur van Sigur Rós vat alles mooi samen, zonder woorden…

2 Responses to Kwetsbaar/Zielepoot

  1. jan bossuyt says:

    Dank je Franky voor de erkenning. De nieuwe titel van het boek wordt: De magie van Overgave, ondertitel: met de Ladder naar Bewustzijn.
    Schrijf Overgave maar bij in bij jouw tags.
    Akkoord voor verder onderzoek van de relatie met leiderschap, De sleutel tot de essentie.
    Groetjes Jan

  2. Beste Petekind
    Je oprechtheid boeit me mateloos.
    Weet je wat het verschil is volgens mij : je kwetsbaar opstellen is een bewuste keuze(bewust is iets anders dan oprecht)….doe je dat zomaar dan kan je beschouwd worden als zielepoot, maar daarom ben het je niet.
    Ik denk trouwens dat je kwetsbaar kunnen opstellen een essentiële voorwaarde is voor authentiek leiderschap.
    Jouw toekomst ligt open, maar vergeet niet assertief te zijn in je MVO engagement!!!
    Groetjes
    Paul

Geef een reactie

