Dubbel – lebbuD

Gisteren zag ik hoe ‘mannen van ’t Stad’, nou je gemeente in ons geval, naarstig bezig waren het vuil in de bermen te verwijderen.  Hoeveel keer zie ik dat mensen achteloos kauwgum en sigaretten op straat gooien, blikjes deponeren aan afritten van de autostrade, …  Betalen we daar belastingen voor?    En dan maar klagen dat de belastingdruk te hoog is.

Wat te denken van de zelfstandige die steen en been klaagt dat de mensen niet meer in zijn winkel komen, maar zelf al zijn inkopen doet in de supermarkt?

Geen eenvoudig verhaal, mensen zijn dubbel (sommigen durven het woord hypocriet in de mond nemen).  Enquêtes tonen aan dat men duurzaamheid en ecologie belangrijk vindt, maar dat vertaalt zich duidelijk nog niet in (aankoop)gedrag.

Natuurlijk, men probeert er ons meer en meer van te overtuigen dat we consument zijn in plaats van burger, maar toch.

‘Put your money where your mouth is’ zegt men dan.    Thuis merk ik ook dat het een niet-eenvoudig verhaal is.  We kopen zo veel mogelijk op een verantwoorde manier, maar de verleiding is groot om dit en dit toch maar in de hard-discounter te kopen.

Gelukkig (?) leven we in een gezin waar we elkaar continu de spiegel voorhouden, en we de dingen (meestal) toch op een plezante manier in vraag stellen.  Kopen we ons appelsap fairtrade, of nemen we toch niet beter lokaal appelsap van het voedselteam, of doen we de bio-planet?  En als het kinderfeestje is, zouden we dan niet beter toch naar de xxx gaan, want da’s toch veel goedkoper en die kinderen merken het verschil toch niet ….  Trouwens, zouden we niet beter naar de kleine zelfstandige voedingswinkel gaan? Als er bezoek komt, ga ik dan ostentatief tonen dat we onze producten eerlijk gekocht hebben (en stiekem naar een complimentje vissen)?

Zo denken we voortdurend na, komen we onszelf continu tegen.  Wat ik doe, is het een facade, is het een masker dat ik draag, of is dan mijn wezenlijke ik?  Laat je jezelf verwonderen, raken, in de zoektocht naar jezelf!

Geef een reactie

