Deleuze – De Mey | De Cooman – Léonard

Een mediastorm in een glas water deze week: in het VRT programma Leyers Laat weigert Olivier Deleuze aan dezelfde tafel te zitten met Reddy De Mey.  Er is over dit onderwerp al veel inkt gevloeid, ik ga daar mijn analyse niet over geven, want ik heb er geen… 

Ik ben iemand die zich redelijk gemakkelijk kan verplaatsen in de schoenen van een ander.

Als (anekdotisch) ecologist,  kan ik me perfect vinden in de redenering van Deleuze, ik zou het ook moeilijk hebben om in conversatie te gaan met iemand van extreem rechts.  Ik kan me hééééééél moeilijk verplaatsen in de gedachtegang van iemand van een extreem rechtse partij (ook al hebben ze over sommige zaken een punt), waar ik wel sympathie kan voor opbrengen is voor het standpunt van de andere tafelgenoten: in een democratie hou je de conversatie open.  Wat ik zou doen?  Ik weet het niet, en ik maak me er geen zorgen over, ik denk er over na, en ik zal mijn standpunt opmaken als ik in de ervaring mag/kan gaan.

Iets soortgelijks speelt zich momenteel af in de buurt van Leuven.  Zij die het nog niet doorhadden, ik kom vanuit de Katholieke strekking, maar zie me eerder als randkerkelijke (en wordt daardoor ook  mooi beschimpt als ketter), heb moeite om me in het systeem te houden.  Ik heb er geen moeite mee om uit te komen voor mijn geloof (ook niet in de huidige maatschappij), ik heb er geen moeite mee om toe te geven dat ik catechist ben (ook al ondergaat momenteel de kerk een ruk naar rechts).  Maar daar knelt het schoentje…  Wat wij doen is vormsel op 17 jaar (de zogenaamde Lange Weg), en dit tegen de gangbare wil van het establishment én de ouders die snel snel hun kind willen laten vormen (voor het feest, of opdat ze later kerkelijk zouden kunnen trouwen).  Wat wij doen wordt niet altijd in dank afgenomen…

En toch heb ik er moeite mee, omdat ik op deze manier meewerk aan een instituut die in het verleden goede (en héél slechte) dingen heeft gedaan, een instituut waarvan het kind nu met het badwater wordt weggegooid.  Een instituut dat naar mijn gevoel blijft vasthouden aan iets dat het al lang niet meer heeft: moreel gezag.

Hebben wij momenteel het geluk dat onze aartsbisschop 14 dagen lang op bezoek komt naar onze contreien.  Ik heb het zo niet voor die persoon, en ook niet voor het oubollige deel van het instituut waar hij voor staat.  Op de beigeleidersvergadering volgende week zou hij op bezoek komen op het moment dat wij de ‘bezinning’ doen.  Ik worstel daar mee…  Mijn verstand verplaatst zich in de twee denkrichtingen, naar de vergadering gaan, niet naar de vergadering gaan.  Het verstand heeft echter in dit geval een ondergeschikt belang, het gevoel zegt: ik wil niet aan dezelfde tafel zitten dan die man, ik wil hem niet ontmoeten, ik ontvlucht hem..

Ik hou niet van vluchten, absoluut niet, but I choose my battles, ik wil mijn energie stoppen in zaken waar ik een verschil kan maken.  Ik wil mijn energie stoppen in een betere wereld, in die gasten die we regelmatig zien, en die we (hopelijk toch) kritisch leren nadenken, als denkende mensen in de wereld laten staan.  Ik wil niet mijn energie stoppen in het ontmoeten van iemand ……

STOP…

In godsnaam (en er vloeide bijna iets anders met God uit mijn pen)

Tijd om een plaatje te draaien

One Response to Deleuze – De Mey | De Cooman – Léonard

  1. Gaan luisteren kan imho nooit kwaad, tenzij je het “niet gaan” als een statement wil laten klinken. Iets waar ik persoonlijk perfect kan inkomen.

    Aan tafel zitten met zo’n man, tja je weet eigenlijk op voorhand dat het resultaat niet bevredigend zal zijn, dat hij toch zijn eigen uiterst conservatieve gedacht zal blijven hebben. Maar als je je daar op voorhand op instelt, is dat al een stuk minder frustrerend. Je zou van de gelegenheid kunnen gebruik maken om eens frank 😉 en vrij je gedacht te zeggen. Je hebt niets te verliezen, en misschien, misschien heeft deze monseigneur wel een gevoelige snaar. Zoniet lucht het ongetwijfeld op.

    Het verschil met Reyers Laat is dat de context waarin het gesprek zal plaatsvinden in jouw geval wel relevant is. Deleuze kon er blijkbaar geen abstractie van maken, wat jammer was.

    Succes!

Geef een reactie

