Authentieke communicatie

Tien jaar lang misdienaar geweest zijn heeft zo zijn indrukken nagelaten.  Ik heb regelmatig begrafenissen ‘gediend’, en het viel me op dat onze deken telkens dezelfde preek gebruikte.  ’t Is te zeggen, hij had er een stuk of drie.  Telkens hij er eentje voordroeg noteerde hij bovenaan in een hoekje de datum van voordracht.  Dat was het dan ook, een afstandelijke bedoening, absoluut niet verbindend…

Deze week kwam een filmpje naar boven van Obama waarbij hij zegt “X is onze sterkste bondgenoot”, en waar je X wiskundig kan vervangen door Nederland, de Filipijnen, Korea, Groot-Brittannië, Denemarken, Noorwegen, …

PPfffff.  Geloofwaardig??   Het doet er dus niet alleen toe wat je verkondigt (cfr. Obama), het doet er ook toe hoe je het aan de wereld brengt (cfr. Onzen deken).

Wat men ook moge zeggen van Facebook, ik zie een mooie evolutie.  In een land waar men (vind ik) niet durft zijn nek uit te steken, waar men liever niet laat zien wat men voelt of denkt, zie ik op social media mooie, en volgens mij authentieke dingen gebeuren.  Mensen die met iets zitten, positief of negatief, het te kennen geven en mensen die daar heel mooi, verbindend op reageren.   “They face their problem by Facebooking it”.  Ik begin meer en meer het gevoel te krijgen dat Social Media een vooraanstaande rol aan het spelen is bij een serieuze maatschappelijke verandering, de zogenaamde paradigmashift.

Lastig is het als je sorry wil zeggen.  Hoe doe je dat?  Het enige wat ik weet is dat, wanneer ik het écht wil doen, het niet evident is.  Eerst is er die interne strijd, doen of niet doen.  Op een bepaald moment beslissen om het wel te doen.  En op het moment dat je het doet een beetje doodgaan…

Momenteel zit ik met een vraagstuk, maar de toekomst zal het te bewandelen pad wel uitwijzen.  Kwetsbaarheid (en ik noem het liever Raakbaarheid) is meer en meer mijn ding. Ik praat er meer en meer over, ik schrijf er over.  Hoe doe je dat op een authentieke manier?  Hoe kan je daar lezingen over geven?  Het mag niet verworden tot een uit de nek kletsen…

Geef een reactie

