CSR 2.0

Zoals ik het zie is MVO 2.0 (of CSR 2.0) een samensmelting van co-creatie, het bewandelen van het chaordische pad met het genereren van Shared Value voor ogen, en dit alles overgoten met een grote saus van Goesting! 

Niet omdat het moet van overheidswege, of vanuit druk van klanten, maar gewoon omdat je als organisatie voelt dat je niet anders kan.  Niet omdat het nu eenmaal bon-ton is,  maar omdat je heel veel goesting hebt om dat wereld een positieve draai te geven.  Niet saai, niet met het opgeheven wijsvingertje, maar met een verschrikkelijk postitieve attitude.  Niet MVO ergens goed verstopt in een solitair departementje, maar doorleefd in alles wat je doet. 

Bij dit alles hou je dan rekeningen met de ‘beperkingen’ van de planeet, en van de mensen (en andere schepselen) die ze huisvest.  Vergeet niet dat die consumenten ook werknemers zijn, die er niet mee gediend zijn uitgeperst te worden als een citroen, die recht hebben op waardig werk (ik ben een Daensist, weet je…), die graag vol leven terug naar huis gaan na een deugddoende dagtaak.

Je doet die transitie wel duurzaam, beetje bij beetje er naar toe eveoluerend, niet de grote ommezwaai in één keer.

Dit vergt natuurlijk heel soliede leiders, niet zomaar managers.  Leiders die in het ‘niet weten’ durven gaan staan, maar vol vertrouwen en met goesting inspireren tot iets moois & nieuws.  Leiders die ook in de kracht van hun kwetsbaarheid durven gaan staan.  Chief Empathy Officers

Als organisatie heb je dan wel veel veerkracht nodig, want het is een weg die je moet gaan die ongeëffend is, die nog niet veel mensen bewandeld hebben.  En mocht men die weg al gegaan zijn, doen moet jij toch nog zelf je weg zoeken, omdat het voor jou tóch net anders is.  Het is een weg met vallen en opstaan, maar een weg die de moeite loont. 

Ik durf te zeggen dat we niet enkel moeten kijken naar de Verenigde Staten waar er allerhande voorbeelden te vinden zijn van grote en kleine ondernemingen die dit in de wereld zetten.  Dichter bij huis hebben we ook voorbeelden, kijk maar naar mijn portretten hier op deze blog.

Een nieuw netwerk-initiatief dat hier in België ontstaat, en waar ik mee van aan de wieg van sta, zijn de Positieve Entrepreneurs.

Wij als Positieve Entrepreneurs bedrijven een nieuwe vorm van economie, waarbij we tegelijkertijd meer welvaart en welzijn bijdragen aan de maatschappij.  Dit noemen we ‘Positieve Economie’.    Onze opzet is het creëren van een set waarden gebaseerd op onze overtuiging dat het mogelijk is onze maatschappij te veranderen door het gebruik van de economische hefboom.

Of je nu als bedrijf/organisatie onmiddellijk gaat voor MVO 2.0, of je begint met een duurzaam aankoopbeleid en het inschroeven van spaarlampen, voor mij doet het er niet toe.  Als je het maar authentiek en doorleefd doet,  als je maar weet en openstaat voor het feit dat het een begin is van een boeiende reis, een nieuw Groot Verhaal.

Wordt zeker en vast vervolgd en gevolgd.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: