Sven Ornelis – Q-Music

downloadToen ik mij een aantal jaren geleden trakteerde op een Q-music kuur, viel me telkens het geëngageerde discours in de ochtendshow van Ornelis & Rogiers op.  Ik heb Sven Ornelis te pakken kunnen krijgen…

Beste Lezer, voor u aan deze tekst begint, best eerst even de algemene inleiding op deze interviewreeks lezen...

3-ledige doelstelling

Met mijn ochtendprogramma wil ik drie dingen doen: 1) mensen entertainen  2) mensen informeren en 3) zorgen dat ze met een glimlach aan de dag beginnen.  Het is niet omdat we een commerciële zender zijn, dat informeren niet belangrijk is, integendeel!

Geïnformeerd zijn

Wanneer je naar ons luistert, moet je even goed geïnformeerd zijn dan wanneer je naar radio 1 luistert.  Ik wil dat de mensen weten wat er in de wereld gebeurd, alleen wil ik het op een andere manier brengen.

We vinden het ook belangrijk dat wanneer een politicus bij ons is, hij het gevoel heeft dat hij écht kan zeggen waar het om gaat, zodat onze luisteraars mee zijn.

Ooi zei een hoofdredacteur van de VRT me dat het voor hem een probleem was dat de mensen ook geïnformeerd waren als ze naar ons luisterden, en dat ze er bovendien nog de smile bij kregen.  Het viel hem waarschijnlijk zelfs nog lastiger dan dat hij wou toegeven.  Bij de VRT hebben ze een traditie van goed en degelijk nieuws te maken, wij trachten dat bij Q en VTM ook te doen.  Bij commerciële zenders gebeurt het bijna nooit, dat er zo’n lange nieuwsblokken zonder reclame zijn, zoals dat bij ons het geval is.  Wij hebben een goed uitgebouwde nieuwsdienst, andere commerciële zenders hebben korter, luchtiger nieuws.

Peper en zout

Ik moet informeren en entertainen, de mensen met een smile naar het werk brengen.  Dat doe ik door te prikken en te relativeren, door ervoor te zorgen dat zware dingen leefbaar blijven voor de mensen.  Dat is mijn taak.  Er gebeurt veel in de wereld, het is heel belangrijk dat mensen af en toe stoom kunnen aflaten.  Wanneer er ruimte is, dan mag er geprikt en gerammeld worden, onze luisteraars verwachten dat ook.  We zijn met een entertainment programma bezig, soms moeten we spelen en er wat peper en zout in stoppen.  Het mag niet te vlak zijn.

Als Kurt speelt, dan is hij een vrouwenmagneet, een sekssymbool.  Eigenlijk lacht hij er mee, het is de meest gevoelige huisvader die ik ken.  Dat wil niet zeggen dat hij af en toe eens niet mag flirten met een vrouwelijke luisteraar, dat is spelen.  Ik speel soms stoorzender.

Tussen de regels door laten we voelen dat we met ‘iets’ bezig zijn zodat ze weten dat we aan het spelen zijn.  Onze luisteraars zullen  ons stilaan wel kennen.  Echter, het mag nooit bedriegen worden.

Gevoelige prikjes

Soms geef ik al eens een tik tegen de schenen, de grappen over de zwaarlijvigheid van Maggie De Block lagen heel gevoelig.  Ik heb het ook ondergaan, 20 jaar lang was ik het middelpunt van de schietschijf.  Ik kon ermee lachen, ik kreeg er een dik vel van.  Ik vind dat ik eens een grapje over dikke mensen mag maken, als we niet mogen prikken, dan is het boeiende er af.

Het zijn dingen die gevoelig liggen bij mensen, ik kreeg reacties van mensen die zich afvroegen of ik de Sven Ornelis van toen niet meer wil (h)erkennen.  Je moet er voorzichtig mee zijn, en als we ergens toch te ver in gegaan zijn, dan moeten we dat kunnen zeggen.

Het moet raken

Het mag nooit te zwaar op de hand worden, maar op elke regel zijn er uitzonderingen, en soms moet het ernstig zijn, moet het raken. Er zijn ontroerende momenten geweest, ik denk recentelijk aan het bus ongeval.   Dat was een zware periode.  We hebben toen het experiment stopgezet, we voelden dat we geen spelletjes konden spelen met het nieuws op een moment dat het hele land in rouw was.  We hebben toen uitzendingen gemaakt die helemaal anders waren dan wat mensen van ons gewoon zijn.  Op de dag van nationale rouw ging zelfs alle reclame eruit, dat kan hier ook…  We hebben toen enkel nummers gedraad die troost brengen, nummers die mij troost hebben gebracht bij belangrijke momenten in mijn leven.  Het ging niet alleen meer over het busongeval, iedereen heeft momenten van verdriet gekend, op zo een moment worden we daar aan herinnerd.  Zo wordt het een heel ander programma, luisteraars verwachten dat op dat moment van ons.

Praten met de mensen

Twaalf jaar geleden begon ik met dit programma bij de VRT met Erwin Deckers.  Wat we deden was nieuw: wij waren mensen die op de radio kwamen.

Toen waren het presentatoren, met de stijl “we gingen net terug naar 1973, het jaar waar de Beatles dit nummer uitbrachten, ondertussen is het 06u30 geworden”.  Als ik een programma maak, en bijna alle zenders volgen daar nu in, dan praat ik tegen de luisteraars zoals ik normaal gezien tegen mensen praat.  In een gewoon gesprek laat je al eens een steek vallen, dan zeg je dat op radio toch ook gewoon wanneer een interview niet je beste interventie ooit was?  Mensen moeten het gevoel hebben dat ze graag bij jou zijn, ze moeten graag naar je luisteren.

Echtheid

Erwin en ik hebben van in het begin duidelijk gemaakt welk soort radio we willen maken.  We hebben dat consequent geprobeerd, maar je moet dat constant bijsturen.  Interactiviteit is bij ons heel belangrijk, mensen hadden de mogelijkheid om spelletjes mee te spelen via SMS.  Met wat er recent gebeurde rond de belspelletjes – waar er duidelijk misbruik was –  konden wij dat niet meer doen.  Het gaf de perceptie van geldklopperij, terwijl dat nooit onze bedoeling was: een spel als ‘het geluid’ wordt betaald door een sponsor, niet door sms’jes.  We zijn daar dus van afgestapt, de mensen kunnen nu gewoon inbellen.

We zijn constant bezig met die echtheid en die eerlijkheid, maar dat is iets wat voor alle commerciële merken geldt, authenticiteit is zeer belangrijk.

Fouten maken

Echtheid is één van de kernwaarden van Q.  Dat gaat zo ver dat wanneer we fouten maken, en met live radio gebeurt dat zeker, we ervoor uit komen.

Ik denk weer aan de radio uitzending met het busongeval.  We hebben heel oprecht getracht er te zijn en steun te geven.  Ik denk dat we dat goed gedaan hebben, ook al is die lijn soms heel dun.

Tijdens de dag van nationale rouw lieten we veel mensen aan het woord om hen te laten vertellen wat er in hen omging.  We kregen ook sms’jes binnen ‘we rijden op de ring voorbij 20 lijkwagens, het is een beklijvend gevoel’.  In plaats van iemand van die chauffeurs aan het woord te laten, wat we normaal gezien zouden doen,  vertel ik –na veel wikken en wegen- die boodschap zelf.  Ik krijg onmiddellijk een sms met de boodschap dat dit niet hoeft op de radio, dat het lijkenpikkerij is.

We hadden écht goed overwogen hoe we die boodschap zouden brengen, als verschillende mensen ons dit brengen, dan mogen die gevoelens gemeld worden.  Mensen willen nu eenmaal delen, ze willen communiceren.  Ik antwoord die persoon meteen met de boodschap ‘sorry, dat was niet de bedoeling’ en probeer het uit te leggen.  Meestal krijg je dan een antwoord ‘geen probleem, het lag mij nu even gevoelig’.

Sorry…

Elke dag heb ik massa’s mails, dat is niet evident.  Ik krijg heel veel vragen, als ik op sommige vragen niet kan ingaan, probeer ik dat zo eerlijk mogelijk tegen de mensen te zeggen.  Er komen ook boze reacties over dingen die ik deed of gezegd heb.

Ik excuseer me altijd, ik laat weten dat het niet de bedoeling was.  Wanneer het echt fout was, dan zal ik dat ook zeggen.  Ik probeer ook uit te leggen hoe dat komt, en biedt mijn excuses aan.  In 99% van de gevallen zijn de mensen blij dat er een reactie komt, en komt er een mail terug ‘ik was ook emotioneel, de kinderen waren lastig, …’.  Ik tracht altijd wanneer iemand boos reageert zelf zo vriendelijk mogelijk terug te reageren en uit te leggen wat er aan de hand is.  Ik hoop dat meer mensen op die manier beginnen te denken.

Uitstraling

Als commerciële oproep beginnen we natuurlijk met een achterstand, mensen denken dat we dit doen opdat de kinderen van Van Thilo een jacht zouden kunnen betalen.  Dat is natuurlijk niet zo, als je dat doet, dan ga je er onderdoor.  We moeten dus veel meer moeite doen om als authentiek ervaren te worden.

Mensen vinden het van tegenwoordig minder belangrijk dat we een commerciële zender zijn, jongeren weten daarmee om te gaan.  Het kastjes-denken gaat er stilaan uit, gelukkig maar!   Tien jaar geleden stond ik per definitie in de top drie van Humo’s Pop Poll voor meest ergerlijke radiopresentatoren.   Ik heb me dat toen erg aangetrokken.

Met die perceptie van commercieel moet je altijd heel voorzichtig omgaan.  Van bij het ontstaan zeggen we ‘Q is good for you’.  Dat is mooi, maar tegelijkertijd ook explosief: iedereen van Q moet dat op elk moment zijn, of we krijgen dat in ons gezicht terug.  Wij zijn hier met drie mensen begonnen, Bert Geenen, Erwin Deckers en ikzelf, we delen voor een groot stuk dat DNA met de zender en omgekeerd.  Ondertussen zijn we 12 jaar verder, mensen die we inhuren, ook zij die opdienen aan het Q Beachouse, moeten ook voor ons merk staan.

We proberen mensen die echtheid ‘aan te leren’ door zo goed mogelijk zelf het voorbeeld te geven.

Kleine foutjes

Waarschijnlijk is het zo dat, wanneer je je kleine foutjes kan toegeven, je misschien grote, stiekeme fouten kan vermijden.  Kijk maar naar mensen als Vangheluwe, of de gewezen grote baas van de FBI, J. Edgar Hoover, een zwaar communisten- en homojager, maar na zijn uren zelf travestiet.  Waarom dit soort dubbelzinnigheid?  Doe liever gewoon.  Een pastoor die een vriendin heeft, die is toch ook maar mens?  Liever dat, dan dat er aan misdienaren geprutst wordt.

Mensen hoeven geen fake meer

Mensen beginnen te beseffen dat eerlijkheid heel belangrijk is, daar zijn veel tekenen van te zien.  Dat zie je op twitter en facebook, waar commerciële merken veel minder scoren dan mensen.

Je ziet het ook langs de negatieve kant, denk maar aan Glenn Audenaart en Pol Van Den Driessche, dat zijn zonder meer foute dingen.  Ik weet niet wat er exact gebeurt is, ik spreek me daar niet over uit, maar Glenn besefte dat er foute dingen zijn gebeurd en gaf zijn ontslag.

Mensen hoeven geen fake meer.

Leven zonder excessen

Ik denk, en onderzoeken wijzen het uit, dat de huidige generatie gewoon gelukkig wil zijn, zich goed voelen bij een partner, genieten van de dingen zonder in excessen te gaan.  Ik denk niet dat mensen nu minder geëngageerd zijn dan generaties geleden, het is misschien minder uitgesproken.  Bepaalde mensen stonden in mei ’68 authentiek op de barricades, maar hebben een serieuze switch gemaakt en zijn nu deftig geld aan het binnenrijven.  Sommigen uit die generatie hebben serieuze spreidstanden gemaakt.

Ik denk dat het bij de jeugd minder uitgesproken is, maar dat ze nù al met veel authentiekere waarden bezig, hopelijk houden ze die ook aan.

Je ziet heel wat maatschappelijke evoluties, denk bijvoorbeeld aan dronken achter het stuur zitten.  Oudere mensen hebben dat allemaal wel gedaan, ik ook toen ik jonger was.  Dat is één van de dingen die de huidige generatie nu totaal onverantwoord vindt.  Het brengt jezelf en andere mensen in gevaar, je kunt er veel geluk kapot mee maken.

Creativiteit is de essentie

Ik zou het niet kunnen, enkel muziek aan en afkondigen. Of ik nu radio maak, een DJ-set speel of een column schrijf, bij alles wat ik doe is creativiteit de essentie.  Ik moet kunnen spelen, ik ben niet goed in het zakelijke. Ik had dat snel door, maar ik heb een lange weg afgelegd om dat georganiseerd te krijgen.  Ik werk heel veel, maar ik heb niet het gevoel veel te werken, ik doe alleen maar dingen die ik graag doe.  Mensen zeggen me dat dit niet het echte leven is, maar ik heb maar één leven, je moet dat zo goed mogelijk organiseren.

Iedereen op zijn best

Bijna alle dingen die ik niet graag doe, kan ik uitbesteden of delegeren.  Sinds een paar jaar hebben we een fantastische eindredacteur en nieuwslezer in ons team, Grim Vermeiren.  Grim is super georganiseerd, ik vind het heerlijk om zo iemand naast mij te hebben, en hij vindt het heerlijk om niet creatief te moeten denken.  Ik heb duizenden ideeën wanneer ik wandel, ik stuur dan een berichtje naar hem en hij regelt alles perfect.  Zo zorgen andere mensen voor mijn boekingen en facturen voor mijn dj-activiteit, ik wil daar alleen plaatjes draaien.

Ik ben daar reeds lang mee bezig, op allerlei kleine vlakjes.  Het is essentieel dat je de juiste mensen ontmoet waar je mee verder kan.   Hoe meer werk ik heb, hoe belangrijker het voor mij is dat ik dingen kan afstoten, dat er mensen zijn op wie ik kan rekenen.

Als iedereen op zijn best kan uitgespeeld worden, dan is dat toch perfect?  Ik ben graag bezig met mijn concepten, sprongetjes maken op een creatieve manier.  Dat is nu toevallig het talentje dat ik gekregen heb.  Het zou nutteloos zijn indien ik me uren zou moeten concentreren op het organiseren van mijn agenda, terwijl er mensen zijn die dat graag doen en er talent voor hebben.

Mensen zouden beter eerlijk zijn met zichzelf, zich een spiegel voorhouden en zich concentreren op waar ze goed in zijn.  Er is niets fout met die man die graag aan motoren prutst en de beste garagist van het land wil zijn.  Die zal daar zijn geluk in vinden, en als hij de beste is, er goed zijn boterham mee verdienen.  Het is niet omdat je graag met auto’s werkt dat je de baas van Opel België moet worden?  Dat zijn andere vakken, andere disciplines.

De juiste mensen

Ik heb kansen gekregen, en ben daardoor kunnen evolueren.  Ik ben de juiste mensen tegen gekomen, het werken met Erwin Deckers is de basis van dit alles geweest.  Erwin is nu de creatieve directeur van de hele audiovisuele tak van de VMMa.

Mensen stellen me de vraag waarom ik nog geen directeur ben geworden, of dat niet slecht voelt.  Ze geloven me bijna niet wanneer ik zeg dat ik me goed voel bij wat ik doe, volgens de maatschappij moet je carrière maken.  Ik zou anders moeten leven, andere dingen moeten doen, ook de dingen die ik niet graag doe en die ik niet goed kan doen.  Dat zou slecht zijn voor mezelf en voor het bedrijf.

Vlieguren opbouwen

Talent is het begin, daar moet je mee aan de slag.  Je moet ook het geluk hebben de juiste mensen tegen te komen en tijd te krijgen.  Ik heb hier dit zo lang mogen doen, ik heb hier gelukkig mogen zijn.  Ik ga nu niet zeggen dat ik nu goede radioprogramma’s maak, maar in het verleden heb ik er zeker slechtere gemaakt.  Ik heb mijn vlieguren ook moeten opbouwen.

Ik heb maar één slechte professionele periode gekend, in het begin toen ik hier was.  Erwin Deckers en Peter Bossaert hebben alles in de steek gelaten om hier een gigantisch avontuur te beginnen.  Zij hebben het dossier voorbereid, er was niet eens een licentie om radio te mogen maken.  Ik werd aangetrokken voor de nieuwsdienst van VTM met het vooruitzicht radio te kunnen maken. Ik heb de redactie van ‘Hart van Vlaanderen’ creatief geleid. Ik moest een groep mensen leiden, ik heb dat slecht gedaan.  Ik werd daar ongelukkig van, het was te complex en te moeilijk voor mij.  Ik zou het nu anders aanpakken.  Nu leid ik de redactie van de ochtendshow door mensen te enthousiasmeren en hen de juiste dingen laten doen.  Ik bijt me ook vast in de dingen, zo hoop ik het goede voorbeeld te geven.  Toen is het faliekant afgelopen.  Dat is niet erg, achteraf gezien had ik die periode nodig, nodig om te kunnen wat ik nu kan, maar het was geen gelukkige periode…

Politieke interesse

Van jongs af aan ben ik gefocust op het nieuws en de politiek, zo heb ik de Belgische afdeling van de Verenigde Naties voor de Jeugd mee opgestart.

Als puber was ik wereldverbeteraar, als 15-jarige heb ik een brief geschreven naar Gorbatsjov en heb ik hem mogen ontmoeten.  Samen met mijn studies Godsdienstwetenschappen zijn dit de dingen die me gemaakt hebben tot wie ik nu ben.

Met die interesse had ik misschien iets in de richting gestudeerd, maar het is radio geworden.  Radio maken is ook communiceren, ik vind het tof dat ik de twee dingen bijeen heb gekregen.

Privé

Mensen willen echtheid, ik wil dat dan ook zo veel mogelijk doen, voor het deel van mijn leven dat ik wil delen met mijn publiek.   Ik hou mijn privé leven afgescheiden, dat is een keuze die ik maak.  Er zijn nogal wat mensen, in de media en in de politiek, waarvan je de negatieve verhalen in de ‘boekskes’ leest.  De redactie van die magazines verdedigen zich met de stelling dat wanneer mensen graag uitpakken met de positieve verhalen, ze er ook moeten kunnen mee leven dat er over de negatieve zaken bericht wordt.  Laat mijn privé deeltje maar voor mezelf, laat mij daar mijn energie uit halen en mijn stabiliteit opbouwen.  Ik wil dat niet de speelbal laten zijn van de media.

Er is natuurlijk een verschil met andere media figuren, het is mijn taak creatieve radio te maken, ik moet niets verkopen.  Anderen hebben niet zo iets stabiels als radio maken, het is door het feit dat ik radio maak dat ik bekend ben geworden.  Ik ben geen BV, dat vind ik belangrijk.  Als 18 jarige ben ik als radiomaker begonnen bij de VRT, van daaruit is het gegroeid, van daaruit ben ik bekend geworden.  Zangers zeggen vaak dat ze wel in de boekjes moeten komen, zo bouwen ze hun fan basis op, bij mij is het anders ontstaan.

Quality time

Ik combineer veel jobs, elke morgen sta ik om 4 uur op, ik draai vaak tot 4 uur ’s nachts.  Ik heb gelukkig maar een vijftal uur slaap nodig, dat gaat perfect.

Ik kan het lang volhouden door échte vakanties te nemen, zo kan ik even volledig weg zijn van de wereld, van mijn publiek verhaal.  Ik krijg dit door ver weg te gaan, door een vreemde cultuur helemaal in mij op te nemen.  Cultuur, zien hoe mensen leven, lekker eten, genieten.  Ik weet dat het ecologisch totaal onverantwoord is, maar dat houdt mijn systeem draaiend.

Optimist

Van natuur ben ik heel optimistisch, ik heb veel energie en besef tot mijn grote geluk dat ik nog niet veel dingen heb meegemaakt die mijn leven onderuit halen.  Ik ben nog nooit ernstig ziek geweest, heb nog nooit een ernstig ongeval gehad, ook bij mijn dichte entourage is dat nog nooit gebeurd.

Geluk is iets dat je overvalt, maar je kan het ook voor een stuk afdwingen.  Soms is het gewoon een kwestie van gelukkig te zijn met wat er is en wat je kan.  Het is natuurlijk niet eerlijk dat er voetballers zijn die miljoenen verdienen, je kan je daarbij vragen stellen, maar zo zit ik niet in elkaar.  Ik moet mijn eigen leven georganiseerd krijgen, mijn eigen geluk voelen, mijn tegenslagen relativeren.

Ik heb de echtheid aan den lijve mogen ondervinden, ook het zich excuseren op een oprechte manier.  Ik hoop inderdaad dat meer mensen zo in het leven kunnen staan.  Met een kwinkslag natuurlijk!

Franky De Cooman

Met dank aan Mieke De Pril en Evelien De Cooman voor de redactie.

Geef een reactie

