100 – Alors on dance

Ik ben geen fuifnummer, heb wat moeite met dansen, maar feesten vind ik onnoemelijk belangrijk.

Als coach begeleid ik veranderingstrajecten, op het moment dat de mensen  er voor staan lijkt de berg onbeklimbaar, onoverkomelijk.  Eens mensen stappen gezet hebben, lijkt het soms als vanzelf te gaan, vragen mensen zich af ‘hoe het toch mogelijk is dat men er zo’n schrik van had’.   Daarom is het belangrijk om elk suc7 (dat is een hogere vorm van suc6) vast te leggen met iets plezants, met een feest… Gewoon al om te beseffen ‘zie je wel dat je het kan, daar keek je zo tegenop’, en zodoende als energie te dienen om de volgende stappen te zetten.

Niet verwaarloosbaar is ook het ‘verankeren’, net zoals een bergbeklimmer onderweg ankers uitzet, voor als hij naar beneden zou totteren. En dat je ooit in processen stappen achteruit zal zetten, dat geef ik je op een blaadje, dat zorgt trouwens voor de nodige veerkracht.  Ik ben er van overtuigd dat, als je regelmatig ankers uitzet, het vallen dan minder diep zal gaan.

Maar vooral: feesten is goed, omdat het er mede voor zorgt dat het een deugddoend veranderingsproces wordt, niet ‘zwaar’ omdat aan jezelf werken de facto zwaar dient te zijn(zoals velen denken)..

Toen ik een aantal maanden geleden er begon aan te denken een blog te maken, leek dat een onoverkomelijke berg.  Vandaag publiceer ik mijn 100e cursiefje.  Schrijven is ondertussen een ‘evidentie’, een onweerstaanbare drang geworden, behoorlijk typisch aan een veranderingsproces als je voorbij het ‘niet-moeten‘ geraakt..

Content blik ik terug, en ga er iets op drinken.  Ik denk dat Stromae ook niet zal gedacht hebben dat het op deze manier zou lukken 😉

Geef een reactie

